Overleg over N340

N 340vrijdag 24 februari 2012

De N340 tussen Ommen en Zwolle is voor de bereikbaarheid van de regio van groot belang. Twee jaar geleden heeft de provincie besloten het huidige tracé van de N340 te verbeteren om tot een goede doorstroming van de N340 te komen.

Daarom wordt de weg opgewaardeerd van 80 naar 100 km/h. Ook het knooppunt A28/N340 wordt aangepakt. Eind 2011 heeft Minister Schultz besloten dat er vanuit het Rijk geen geld beschikbaar wordt gesteld voor dit knooppunt. Om deze uitvoering toch financieel mogelijk te maken, wordt door de Provincie Overijssel en de gemeente Zwolle naar oplossingen gezocht. In het geval dit niet lukt, zullen de knooppunten Varsen en Arriërveld versoberd worden. In maart 2012 komen Gedeputeerde Staten met een voorstel, in mei 2012 beslissen Provinciale Staten over dit zogenaamde inpassingsplan.

De Statenfractie van de ChristenUnie sprak op 22 februari met een vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel en vertegenwoordigers van TLN (Transport en Logistiek Nederland) en EVO (organisatie vervoerders en verladers). Zij hebben moeite met de versobering en vrezen dat er op deze manier nieuwe knelpunten gecreëerd worden. “Een gelijkwaardige kruising, bijvoorbeeld een rotonde, hoort niet thuis op een stroomroute. De ervaring leert dat dit hierdoor het aantal ongevallen zal oplopen. Wij pleiten voor een robuuste oplossing. Versobering betekent dat de weg minder aantrekkelijk en minder veilig wordt.” De KvK benadrukte het belang van een stroomroute voor de regio Hardenberg. De organisaties verzochten ook na te denken over een andere manier van aanbesteding, die kansrijker zou zijn.

Naast de N340 kwamen ook de opwaardering van de N35 naar een autoweg van 2x2 baans 100 km/h, de verdieping van de Twentekanalen en de N35 Wythmen – Raalte naar 100 km/h aan de orde en werd er gesproken over DBFM (design, build, finance en maintainance), een nieuwe manier van aanbesteden, waarbij niet alleen het ontwerpen en bouwen, maar ook het financieren en het onderhoud uit te besteden is. Mogelijk zijn daar kostenvoordelen en kwaliteitsverbeteringen te behalen.

De ChristenUnie is geen traditionele asfaltpartij, maar wil zich wel houden aan democratische genomen besluiten en afspraken die zijn gemaakt. Daarnaast zijn goede verbindingen noodzakelijk voor een bloeiende economie. In deze fase luistert de fractie vooral naar organisaties, die hun mening kenbaar willen maken, zodat in mei een integrale afweging kan worden gemaakt.

Archief > 2012 > februari