ChristenUnie wil geen ‘blauwe stadsyndroom’ oplopen

westert_0781dinsdag 21 februari 2012

‘De ChristenUnie wil geen ‘blauwe stadsyndroom’ oplopen’. Fractievoorzitter Jan Westert gebruikte tijdens de Statencommissiedag deze woorden om zijn zorg uit te spreken over de tegenvallers bij de gebiedsontwikkeling en de grondexploitatie luchthaven Twente.

De ChristenUnie heeft rond de luchthaven een kritische positie gehad. Toen middels democratische besluitvorming in Provinciale Staten  gekozen werd voor de luchthaven, besloot de fractie zich constructief op te stellen en mee te werken aan de ontwikkeling, waarbij de ChristenUnie het belangrijk vindt dat strak aan de meegegeven kaders wordt getoetst.  Naast de luchthaven gaat het om een veel breder gebiedsontwikkeling met werkgelegenheid, bedrijventerreinen, woningbouw en leisure. Voor de ChristenUnie is het van belang, dat volop wordt ingezet op de doelstelling van 2700 interessante banen. Inmiddels constateert de ChristenUnie wel, dat er door de veranderde marktomstandigheden sprake is van financiële tegenvallers.  De provincie krijgt daar deels de rekening van gepresenteerd. Dat moet in de ogen van de fractie niet keer op keer gebeuren. De plannen moeten toekomst bestendig zijn, geen wishful thinking. Tegen die achtergrond sprak Westert zijn zorg uit. “We willen geen ‘Blauwe stadsyndroom’ aan deze exercitie overhouden. De ChristenUnie begrijpt dat de veranderde marktomstandigheden nu geld kosten, maar vindt het nodig dat we met beide voeten op de grond blijven en zelf kritisch naar de plannen blijven kijken.”

Jan Westert kreeg de toezegging van het College van GS dat er een analyse komt van het governance-model, zoals dat nu functioneert. De ChristenUnie heeft vragen over het feit of de bestuurders van het ADT in de huidige constructie met voldoende afstand naar de plannen kunnen kijken.  Bij die evaluatie van de governance moeten ook de statements van de inspreker Opdam worden betrokken, aldus de ChristenUnie.

Archief > 2012 > februari