ChristenUnie aanwezig op Symposium Platform Mantelzorg Overijssel

handenjpgwoensdag 08 februari 2012

Statenlid Marjan van der Bent bezocht vrijdag 3 februari het symposium 'Meedoen met minder geld', belegd door het Platform Mantelzorg Overijssel.

Van der Bent trof een goed gevulde zaal met vrijwilligers van WMO-raden, mantelzorgorganisaties, belangenorganisaties voor de zorg en ouderenbonden. De ChristenUnie is blij dat de provincie Overijssel dit financieel mogelijk maakt en hierdoor ondersteuning geeft aan netwerken van betrokken vrijwilligers die voor onze samenleving van groot belang zijn!

Cliënten in de zorg en de organisaties die hen vertegenwoordigen krijgen zo een goede basis om met de veranderingen in het beleid van de overheid om te gaan en hun taken uit te voeren! Het thema kreeg creatief en uitdagend vorm: een sterke inhoudelijke bijdrage van Prof Ringo Ossenwaarde (Universiteit Twente) en interactief toneel maakte duidelijk met welke veranderingen de zorgsector te maken krijgt. Van de transitie jeugdzorg, via de Wet Werk en Bijstand tot de Wet Maatschappelijk Ondersteuning : Wat gaan cliënten hiervan merken als de (Rijks)overheid zich terugtrekt, bezuinigt en meer aan de samenleving zelf overlaat? Het perspectief is nog niet duidelijk: veranderingen geven onzekerheid, maar bieden ook nieuwe mogelijkheden.
De ChristenUnie waardeert de inzet van het Platform om deze problematiek nuchter onder ogen te zien. Ook cliënten en de organisaties die voor hun belangen opkomen moeten op de hoogte zijn van de beleidsontwikkelingen. Zij ervaren aan den lijve hoe de verschillende ontwikkelingen uitwerken voor de burgers waar het ons, als politici, uiteindelijk om te doen is. Op die manier kunnen zij goed geïnformeerd hun plaats in de samenleving innemen: dat is de participatie die de overheid voorstaat.

Archief > 2012 > februari