CHRISTENUNIE OP BEZOEK BIJ NATUURMONUMENTEN: waardevol en stimulerend

Eerdedinsdag 06 september 2011

Op uitnodiging van Natuurmonumenten brachten Martha van Abbema en Marjan van der Bent een werkbezoek aan de prachtige omgeving van Eerde (gem. Ommen). Beleidsmedewerker Menno Huge en boswachter /terreinbeheerder Twiga van der Werf ontvingen ons op het Koetshuis van kasteel Eerde.

Enthousiast vertelden ze over hun werk bij Natuurmonumenten, een Vereniging die al in 1905 is opgericht.  Met ruim 760.000 leden en 100.000 hectare in beheer is Natuurmonumenten een grote particuliere speler op het terrein van natuurbescherming en natuurbeheer. Hun inzet en betrokkenheid stimuleert ons om de belangen van de natuur nadrukkelijk mee te wegen in de besluitvorming.

Landgoed Eerde met het kasteel en het Eerder Achterbroek  zijn in 1986 eigendom geworden vaan Natuurmonumenten.  Op dit moment loopt er een 10-jarenplan om Kasteel en landgoed Eerde in 2020 in oude glorie te herstellen. Goed om te horen dat de provincie Overijssel via het programma Investeren met Gemeenten hieraan ook een financiële bijdrage levert.

Daarna wandelden we door het Veldergebied in de omgeving van Hancate. De Velderberg is een natuurgebied in ontwikkeling. Het bestaat uit hoge en lage graslanden aan weerszijden van de Regge. Natuurmonumenten heeft samen met Waterschap Regge en Dinkel de oude bochten van de gekanaliseerde Regge uitgegraven. Hierdoor heeft het riviertje zijn oude dynamiek teruggekregen.
Fietsen, wandelen en kanovaren behoort weer tot de mogelijkheden en geeft een economische impuls aan het gebied.

In een ontspannen sfeer passeerden een heel aantal vragen de revue; de impact van de aankoopstop van staatssecretaris Bleker, de inzet van de provincie op agrarisch en particulier natuurbeheer,  het draagvlak in de gebieden, het verlies aan biodiversiteit en hoe het tij te keren, herijking EHS, de combinatie van natuur met de wateropgave, het streven naar duurzame landbouw.  Grote vraagstukken die in een veranderend economisch klimaat opnieuw doordacht moeten worden.

Archief > 2011 > september