ChristenUnie met CDA, VVD en SGP coalitie in Overijssel

woensdag 27 april 2011

In Overijssel neemt de ChristenUnie deel aan het provinciaal bestuur. Oud-wethouder, Bert Boerman te Kampen is gedeputeerde namens de ChristenUnie en de SGP. De ChristenUnie heeft uit overtuiging getekend voor het coalitieakkoord De Kracht van Overijssel. In dit hoofdlijnenakkoord worden de plannen van de nieuwe coalitie van CDA-VVD-ChristenUnie-SGP geschetst.

Fractievoorzitter Jan Westert: "Ik had na de verkiezingen van 2 maart niet direct verwacht dat de ChristenUnie zou deelnemen aan de besprekingen over een nieuwe coalitie. In het openbaar debat op 10 maart heb ik aangegeven dat een coalitie met de ChristenUnie niet direct voor de hand lag, gelet op de getalsmatige verhoudingen in de Provinciale Staten. Tevens geldt dat de ChristenUnie bereid blijft om bestuurlijk verantwoordelijkheid te dragen."

In de Provinciale Staten werden vervolgens drie te onderzoeken opties aangenomen, waarvan de nieuwe coalitie er één was. De verkenning van informateur Hendrikx leidde tot een voor de ChristenUnie positief resultaat, omdat inmiddels ook duidelijk was dat de CU - samen met de SGP - een gedeputeerde kon voordragen.

Na deze fase is door de partijen hard gewerkt aan het coalitieakkoord en zijn afspraken gemaakt over de portefeuilleverdeling. De taken van de provincie concentreren zich op de kerntaken. Er is een forse investeringsagenda opgesteld en structureel moet er stevig worden omgebogen. De investeringen zijn mogelijk, omdat Overijssel de zgn. Essent-gelden kan inzetten voor de Overijsselse samenleving. Voor de ChristenUnie was ook van belang, dat er ruimte bleef voor de sociale infrastructuur. Dat was voor de ChristenUnie een van de aangelegen punten tijdens de coaltieonderhandelingen. De ChristenUnie heeft zich verbonden aan een coalitieakkoord, waar wij ons verbinden aan een sterke en ondernemende samenleving waarin vrijheid, verantwoordelijkheid en rentmeesterschap basiswaarden zijn. De nieuwe coalitie wil bekend staan als inspirerend, innoverend en investerend.

Voor de ChristenUnie is de presentatie van het nieuwe akkoord een bijzonder moment. Voor het eerst neemt een gedeputeerde namens de ChristenUnie plaats in het College van Gedeputeerde Staten. Het coalitieakkoord 2011 is in dat opzicht historisch te noemen voor de ChristenUnie.

Archief > 2011 > april