ChristenUnie vindt provincie belangrijk voor goed midden bestuur

zaterdag 12 februari 2011

"Je moet geen simpele discussie voeren over afschaffing van de provincie als middenbestuur." Dat zei lijsttrekker van ChristenUnie Overijssel Jan Westert in Zwolle. "Er is een essentiƫle rol voor de provincie weggelegd in de regie voor een leefbare provincie. De regionale economie heeft er belang bij. Het geweldige platteland en dynamische steden moeten op een goede manier in het bestuur verbonden blijven. Daar ligt voor de provincie een belangrijke opdracht."

De ChristenUnie kiest ook voor zelfstandig Overijssel. Het is volgens Westert prima om een sterke samenwerking te hebben met Gelderland en andere omliggende provincies, maar de Overijsselse identiteit moet niet te snel afgelegd worden door vlotjes te kiezen voor een schaalvergroting op het niveau van landsdelen.

De nieuwe ChristenUnie lijsttrekker vindt dat Overijssel qua identiteit ook sterke historische papieren heeft. Het was in 1579 een van de gewesten die bij de Unie van Utrecht aan de basis stond van het Nederlandse staatsbestel met de fundamentele vrijheid van godsdienst. Daarmee zeg ik niets over de structuur en de grenzen, maar wel dat er meer is. De ChristenUnie wil dichtbij mensen staan, bij hun identiteit en bijvoorbeeld een thema als noaberschap. Daar moeten we ons goed rekenschap van geven.

Niet voor nik staat in Tubbergen ook het standbeeld van de staatsman Schaepman. Verantwoordelijk voor de katholieke visie op overheid en samenleving. Samen met Arbraham Kuyper heeft hij vorm gegeven de vorming van de sociale rechtstaat Nederland. Hun verantwoordelijkheidsdenken zit in onze genen. Ik hou daarom voorlopig nog onverkort even vast aan de provincie Overijssel.

Op 2 maart stemmen we voor de provincie en het land. De ChristenUnie staat voor een politiek, waar vrijheid van godsdienst een basisuitgangspunt is, waar het bestuur betrokken is op de burger en zijn leefomgeving en waar gewerkt wordt aan een eigentijdse invulling van noaberschap.

Archief > 2011 > februari