Kampen voorbeeld voor provincie

StadhuisKampenzaterdag 05 februari 2011

KAMPEN – Tweede Kamerlid Esmé Wiegman (ChristenUnie) vindt Kampen van groot belang voor de ontwikkeling van Overijssel. Dat concludeerde de Zwolse zaterdag samen met partijgenoot en provinciaal lijsttrekker Jan Westert tijdens een bezoek aan de Hanzestad.

Burgemeester Bort Koelewijn en wethouder Bert Boerman ontvingen Wiegman en Westert op het stadhuis, evenals de overige partijkandidaten voor de Statenverkiezingen. Zij gaven de politici tijdens een stadstour uitleg over grote projecten en ontwikkelingen in de gemeente. Die halen Kampen de komende jaren uit haar decennialange isolement.

“Kampen wordt de komende jaren bepalend voor de toegankelijkheid van Overijssel”, benadrukte Wiegman. “Niet alleen voor de auto, maar ook voor de boot en trein.” Zij toonde zich onder de indruk van onder meer de voorbereidingen voor een bypass – een zijtak van de IJssel – die Kampen tegen hoog water moet beschermen. Ook de Hanzelijn, die Zwolle, Kampen, Dronten en Lelystad vanaf eind 2012 verbindt met bijvoorbeeld Amsterdam verbetert de bereikbaarheid van Kampen en de provincie enorm. Dat geldt ook voor verbreding van de N50 tot A50.

Deze projecten tonen volgens Wiegman aan, dat niet alleen de Randstad van belang is voor Nederland. “In de Tweede Kamer ga ik mij er voor inzetten, dat het kabinet ook aandacht schenkt aan deze omgeving. Daarbij gaat het niet alleen om stenen en asfalt. Prettig wonen, de natuur een kans geven en versterking van agrarische ondernemers zijn minstens zo belangrijk.”

Ook Jan Westert is lovend over de stad, die zich volgens hem zeer dynamisch ontwikkelt. “Kampen lag vroeger in een uithoek; aan het eind van wegen en spoorlijnen. Dat gaat volledig veranderen en daar heeft Overijssel alleen maar profijt van. Daarom vinden wij het belangrijk om deze projecten met eigen ogen te hebben gezien.”

De delegatie bezocht ook het eerste tuinbouwproject van Nederland, dat gebruik maakt van aardwarmte. Aan de Hartogsweg in de Koekoekspolder wordt op circa twee kilometer diepte warm grondwater gewonnen voor de energievoorziening van drie bedrijven. Westert: “Ook een mooi voorbeeld voor Overijssel. Als deze pilot succesvol wordt, willen we zeker dat de provincie soortgelijke projecten stimuleert. Aardwarmte is duurzaam, energiezuinig en vermindert de CO2-uitstoot enorm.”

Archief > 2011 > februari