Veilig oversteken op de N48

overstekendinsdag 14 december 2010

De ChristenUnie heeft - in samenwerking met CDA, VVD, SGP en GroenLinks - een motie ingediend om de aanleg van twee tunnels op het Overijsselse deel van de N48 te bewerkstelligen.

Voor de verkeersveiligheid op de N48 is het plan vier oversteken door twee tunnels te vervangen. De CU-Statenfractie (Motie Huisman c.s.) heeft samen met andere fracties Gedeputeerde Staten de opdracht gegeven om de financiering rond te krijgen voor de aanleg van de twee tunnels op het Overijsselse deel van de N48.

De N48 behoort tot één van de meest onveilige N-wegen van Nederland en Verkeer- en Waterstaat heeft reeds het initiatief genomen tot verbreding en herinrichting van de weg. Op de informatiebijeenkomsten van 2 & 3 november bleek echter dat er onvoldoende budget beschikbaar is bij Rijkswaterstaat om de sanering van de gelijkvloerse oversteken te realiseren. Verkeer- en Waterstaat en de provincie Drenthe en betrokken gemeenten zullen een groot gedeelte van de financiering voor hun rekening nemen. Provinciale Staten hebben de provincie Overijssel opdracht gegeven overleg te starten met de gemeente Hardenberg, Ommen en Rijkswaterstaat directie Oost om te kijken hoe de regio het resterende bedrag kan financieren.

Hoewel het een Rijksweg is, vindt de meerderheid van de Staten, gezien het probleem van de verkeersonveiligheid dat de provincie Overijssel constructief moet meedenken en actie moet ondernemen.

Archief > 2010 > december