ChristenUnie wil helderheid over luchthavens Twente en Eindhoven

vliegtuigvrijdag 18 juni 2010

De ChristenUnie vraagt het kabinet helderheid te geven over de toekomst van de luchthavens Eindhoven en Twente. Deze week stemde provinciale staten Overijssel in met heropening van vliegveld Twente. Er moet nog wel een exploitant worden gevonden. Het is de vraag of dit vliegveld ooit rendabel zal worden. Het Rijk heeft daarom steeds gezegd dat de regio de risico’s moet dragen.

Ondertussen lijkt heropening van het militaire deel van het vliegveld weer in beeld te zijn. Een brief van minister Eurlings van afgelopen dinsdag suggereert dat er mogelijk militair vliegverkeer wordt verplaatst vanaf Eindhoven naar een ander vliegveld. Hiermee zou een investering van 22 miljoen euro gemoeid zijn. De ChristenUnie-fractie wil nu van het kabinet weten of hier wordt gedoeld op vliegveld Twente en waarvoor die 22 miljoen euro bedoeld is.

Arie Slob: ,,Het is al meer dan een jaar verdacht stil met betrekking tot het overleg tussen Rijk, de luchtvaartsector en de regio's Eindhoven en Lelystad over de mogelijke uitplaatsing van vluchten van Schiphol naar deze regionale luchthavens. Het duurt al zo lang, het lijkt er op dat ze er gewoon niet uitkomen. Het zal toch niet zo zijn dat het Rijk via de achterdeur alsnog gaat betalen voor het openstellen van Twente om de problemen met geluidsoverlast in Eindhoven en Lelystad op te lossen.”

Bron: www.christenunie.nl

Archief > 2010 > juni