ChristenUnie houdt met succes de uitvoering van de EHS in de gaten

vrijdag 03 februari 2006

Het college van Gedeputeerde Staten kreeg de opdracht mee om inzichtelijk te maken wat er nodig is om de doelen binnen de gestelde termijn te bereiken. Dit werd nog eens aangescherpt door een amendement van de ChristenUnie, dat statenbreed werd gedragen.

Provinciale Staten over de EHS
De provincie Overijssel moet keihard aan de slag om de doelen van de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur in 2018 te halen. De EHS, bedoeld om de achteruitgang van de natuur te stoppen, zal dan één samenhangend netwerk van natuurgebieden moeten zijn.

In opdracht van Provinciale Staten van Overijssel heeft een onafhankelijke commissie  onder voorzitterschap van mr. dr. A.J.E. Havermans de stand van zaken rond de EHS onderzocht. Volgens de commissie moet de provincie haar regiefunctie versterken en méér inspanningen  plegen op het gebied van particulier natuurbeheer. Het rijksbudget voor grondverwerving loopt af in 2015 en het wordt nog een zware opgave om voor die tijd 40% particulier natuurbeheer te realiseren. In de vergadering van woensdag 1 februari schaarden Provinciale Staten zich unaniem achter de aanbevelingen van de commissie Beleidsevaluatie.

Het college van Gedeputeerde Staten kreeg de opdracht mee om inzichtelijk te maken wat er financieel en instrumenteel nodig is om de doelen binnen de gestelde termijn te bereiken. Dit werd nog eens aangescherpt door een amendement van de ChristenUnie, dat statenbreed werd gedragen.
Gedeputeerde Staten moeten uiterlijk vóór de behandeling van de Perspectiefnota in juni duidelijk maken hoe, en op welke termijn de aanbevelingen van de commissie Beleidsevaluatie uitgevoerd zullen worden.

(Uit: "Nieuwsbrief van Provinciale Staten)

Archief > 2006 > februari