Kanttekeningen bij de provinciale begroting 2006

vrijdag 21 oktober 2005

De statenfractie ChristenUnie wil blijven inzetten op een samenleving waarin we samen leven en ons verantwoordelijk weten voor elkaar.

Om die reden zijn er een aantal zaken die wij te weinig terugzien in de opgestelde begroting van 2006.

Hieronder volgt reactie van deze fractie, uitgesproken door Johan Oldenburger tijdens de Provinciale Staten van 12 oktober j.l.:

Publiciteit Begroting 2006

Vastgesteld kan worden dat de financiële positie van de provincie zeer gezond is. Er is veel geld beschikbaar voor plattelandsvernieuwing in het kader van de reconstructie. Het komt nu aan op uitvoering, waarbij alle betrokkenen zich moeten realiseren dat alleen samenwerking kan leiden tot versterking en behoud van onze mooie provincie.
Prettig wonen is daarbij van groot belang. De Christenunie blijft accenten leggen op betaalbare woningen voor jongeren en ouderen.

Het blijft de ChristenUnie zorgen baren dat het beleid voor ouderen in de begroting relatief weinig aandacht blijft krijgen. De toenemende vergrijzing noodzaakt meer accent voor integraal ouderenbeleid. Wij zijn benieuwd naar het debat met de burgers dat hierover dit jaar nog gehouden gaat worden. Daarbij kunnen vooral de ouderen zelf sturing aan het beleid geven. Mantelzorg en zorg voor mantelzorgers en een provinciebrede aanpak van palliatieve zorg staat voor de ChristenUnie hoog op de aandachtspuntenlijst.

Helaas blijft de werkgelegenheid achter bij de ambities. De ChristenUnie wil daarom graag de tientallen miljoenen die beschikbaar zijn inzetten op een aantal grote projecten, die ook recht doen aan het motto “ruimte voor actie”. Wij denken daarbij aan de plannen in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan, het Meerjarig Economisch UitvoeringsPerspectief en de plannen voor het landelijk gebied. Zo nodig kan de provincie ook zelf de nodige investeringen gaan uitvoeren. De bereikbaarheid heeft een algemene kant, maar is ook economisch van grote importantie. Tegelijk moeten we veel energie blijven stoppen in de mobiliteit van ouderen en jongeren op het platteland, die zeer afhankelijk zijn van een goed openbaar vervoer.
De ChristenUnie wil blijven inzetten op een samenleving waarin we samen leven en ons verantwoordelijk weten voor elkaar.

Johan Oldenburger

Archief > 2005 > oktober