donderdag 26 mei 2005

ChristenUnie neemt initiatief voor steun aan Overijsselse agrarische jongeren

De statenfractie van de ChristenUnie in Overijssel heeft woensdagavond in de vergadering van Provinciale Staten een motie ingediend – met steun van CDA, VVD en SGP- om subsidie te verlenen aan jonge agrariërs die een landbouwbedrijf hebben overgenomen. De ChristenUnie waardeert het dat jonge agrariërs bereid zijn het landbouwbedrijf voort te zetten.

ChristenUnie neemt initiatief voor steun aan Overijsselse agrarische jongeren

De statenfractie van de ChristenUnie in Overijssel heeft woensdagavond in de vergadering  van Provinciale Staten een motie ingediend – met steun van CDA, VVD en SGP- om subsidie te verlenen aan jonge agrariërs die een landbouwbedrijf hebben overgenomen. De ChristenUnie waardeert het dat jonge agrariërs bereid zijn het landbouwbedrijf voort te zetten
In een financieel zware periode van het bedrijf kan nu geld worden vrijgemaakt voor investeringen die ten goede komen aan productieverbetering, dierwelzijn of hygiëne.
Daarmee wordt aangesloten bij de landelijke steunregeling voor jonge agrariërs van het Ministerie van LNV.

De Staten hebben een bedrag  van maximaal 300.000 euro beschikbaar gesteld. Dit bedrag kan met Europese middelen  verdubbeld worden. Snel handelen was geboden omdat de termijn voor het verkrijgen van Europese subsidie op 30 mei afloopt.
De ChristenUnie is dan ook blij met de grote steun in de Staten: ook PvdA, SP, Groenlinks en LPF steunden de motie.
Statenlid Marjan van der Bent  wil jonge boeren hiermee een extra steuntje in de rug geven.
Zij vindt dit een positief signaal voor de hele agrarische sector.

Marjan van der Bent – van den Hout, Statenlid ChristenUnie Overijssel
0523 676402   mvanderbent@cs.com