Habitatrichtlijn

dinsdag 04 november 2003

Aan de voorzitter van Provinciale Staten.

Onderwerp: Zonering voor de beoordeling van ammoniakemissie van veehouderijbedrijven

Onder deze titel trof ik afgelopen zaterdag op de site van het Ministerie van VROM een brief aan, die de zonering van ammoniakemissie van veehouderijbedrijven onder andere in de Vogel en Habitatgebieden regelt. De brief is ondertekend door Staatssecretaris van Geel en Minister Veerman, resp. VROM en LNV, en gericht aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De datering is 12 september. Zoals u weet heeft de fractie van de ChristenUnie (m.n. de heren Lingeman en Van Herwijnen) in februari j.l.schriftelijke vragen gesteld over de toepassing van de Vogel en Habitatrichtlijn. Zij sprak haar zorg uit over de onzekere situatie en de gevolgen van de voorgenomen zonering voor landbouwbedrijven.

Die zorg is door de betreffende brief niet weggenomen.
Er komt een zone van 500 m rondom Vogel en Habitatgebieden, waar geen nieuwvestiging mag komen en uitbreiding is toegestaan tot het bestaande gecorrigeerde ammoniakemissieplafond. En ….
er komt een zone van 500 tot 1500 m waar bestaande bedrijven max. tot 2000 kg of tot het huidige emissieplafond mogen gaan. Op termijn op slot dus!

Voorzitter, het is een technische materie waar ik niet verder op in zal gaan, maar voor heel wat agrarische bedrijven staat hun toekomst op het spel! Bedrijfsovername door jongeren is vaak slechts te realiseren als er uitbreiding mogelijk is. En verkoop van je bedrijf aan een andere landbouwer is ook zeer afhankelijk van de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf. Dat moeten we ons wel realiseren.

Daarom stel ik het College van Gedeputeerde Staten de volgende vragen:

1. Bent u bereid op korte termijn per gebied een overzicht te verschaffen van het aantal landbouwbedrijven in Overijssel dat met de voorgestelde zonering te maken krijgt?

2. Bent u bereid zich in te zetten via de geëigende kanalen voor een aanpassing van de zonering: in plaats van 500 tot 1500 meter naar een zone van 500 tot 1000 m?

Ik vraag dat op grond van de volgende argumenten:
A. de landbouwsector voldoet als een van de weinige sectoren in Nederland ruim aan de Europese emissieprognose voor 2010; De NEC-richtlijn is 114 kton ammoniak in 2010. De landbouw komt nu al (bij ongewijzigd beleid) op 106 kton, en na toepassing van de aangekondigde maatregelen mbt mestuitrijden en veevoer op 95,5 kton. Nederland blijft echter vasthouden aan het NMP met 86 kton. Blijft het College achter haar mening staan dat "Nederland niet verder mag gaan dan vereist is in Europees verband", zoals u ook schrijft in uw brief over de "reactie ontwerplijst habitatgebieden"van 18 maart 2003 aan de Minister?

B. Bent u bereid de autonome ontwikkeling in de landbouw hierbij mede in overweging te nemen? De melkveehouderij krijgt te maken met prijsdalingen! Sinds 1995 is de varkensstapel met een kwart gedaald! Dat is nogal wat! En het Debat Intensieve Veehouderij dat de Minister momenteel houdt, beoogt vast geen toename van het aantal intensieve bedrijven. Ook signaleren we dat deze maatregelen hun invloed al doen gelden: bedrijven met groeiperspectief wijken al naar gemeentes met weinig beperkingen.

Voorzitter, laat ik duidelijk zijn; onze fractie is niet tegen de bescherming van de natuur; wij zijn voor het realiseren van de Ecologische Hoofdstructuur. Het rentmeesterschap staat bij ons hoog in het vaandel en het begrip duurzame landbouw is ons ook niet vreemd. Maar er komt een moment dat je bij het afwegen van belangen denkt, alles goed en wel, de situatie verandert dermate dat ook het beleid een andere richting in zou moeten gaan. Dat moment is voor ons voor de landbouwsector nu aangebroken.

Marjan van der Bent – van den Hout, Statenlid ChristenUnie

Archief > 2003 > november