Statenfractie ChristenUnie pleit met succes voor wijziging beleidsorgaan RTV OOST

dinsdag 04 november 2003

Provinciale Staten hebben de omroepnota aangenomen waarin RTV-Oost op een andere manier gefinancierd gaat worden. Per 1 januari 2004 is het Rijk niet langer verantwoordelijk, maar de Provincie Overijssel. Tegelijkertijd werd voorgesteld de huidige Programmaraad van 24 personen om te vormen naar een Programmabepalend Orgaan bestaande uit 6 personen plus een onafhankelijke voorzitter. Deze personen zouden uit de volgende sectoren moeten komen: bedrijfsleven, kunst en cultuur, natuur en milieu, toerisme en recreatie en (jeugd)zorg. De slagvaardigheid wordt hierdoor wel vergroot, maar de ChristenUnie vond dit beslist niet representatief meer. Zij stelde voor ook vertegenwoordigers uit geestelijke en godsdienstige stromingen, de landbouw en de allochtonen in dit orgaan op te nemen. Met 9 leden en een voorzitter is dit orgaan nog steeds slagvaardig. CDA, VVD, SGP en SP steunden het amendement dat daarmee een meerderheid in de Staten kreeg.

Archief > 2003 > november