Werkbezoek Zwartewaterland

dinsdag 30 september 2003

Op 11 september is de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie op werkbezoek geweest in Zwartewaterland. Hier een verslag.

Op 11 september is de provinciale statenfractie van de ChristenUnie op bezoek geweest in de gemeente Zwartewaterland. In het Sluziger Kulturhus hebben zij een boeiende rondleiding gekregen. De statenleden waren onder de indruk van wat er is bereikt in Zwartsluis.

Vervolgens zijn de statenleden naar Hasselt gegaan. Daar is gesproken met het College van B&W over de gang van zaken in de gemeente Zwartewaterland. Diverse onderwerpen zoals de financiele situatie van de gemeente, de houding van de provincie bij Ruimtelijk Ordeningszaken en de communicatie met de gemeente Zwolle over de aansluiting met de A28 zijn gepasseerd. Het gesprek verliep in een prettige sfeer.

Daarna heeft het gezelschap de Kerktoren van Hasselt beklommen. Zo kregen de Statenleden een snelle indruk van wat speelt in de gemeente. Het industrieterrein van Hasselt was, na een verfrissend buitje, goed te zien. De relatie met het Diamanten Bolwerk was heel duidelijk zichtbaar. De vele natuurgebieden zijn goed zichtbaar geweest, maar ook het landbouwgebied in de Polder Mastenbroek.

´s Avonds heeft een ledenvergadering plaatsgevondenin Genemuiden. Johan Oldenburger, Marjan van der Bent, Freek Nieuwenhuis en Tjeerd Oostra hebben zich voorgesteld aan de aanwezigen. Nu weten meer mensen wie er voor de ChristenUnie in de Provinciale Staten aan het werk zijn.

Er zijn veel vragen gesteld over de provinciale wegen. Zwartewaterland is daar immers ruim mee gezegend. Het ging over de wegen met een snelheidsbeperking van 60 km/uur bij Genne en Kamperzeedijk. Een vraag sprong er volgens uit en dat ging over het rijden vanuit de polder en dan kom je in Hasselt voor de brug waar een lange file staat met veel werkverkeer en dat moet dan op een plezierbootje wachten waar het puntje van de mast net niet onder de brug door kan en dan staan we daar met z'n allen 5 a 10 minuten in de file voor dat ene bootje. Tjeert Oostra wilde deze vraag doorspelen naar evt. Rijkswaterstaat om een aantal boten te verzamelen tot
dat ze dan elk uur open gaat.

De Statenleden hebben in ieder geval een goede indruk van wat er speelt in Zwartewaterland en we hopen nog meer van hun te horen vanuit de Staten.

Archief > 2003 > september