ChristenUnie vindt toneelstuk Oostpool nodeloos kwetsend

woensdag 26 januari 2005

De ChristenUnie Overijssel is van mening dat een forse gesubsidieerd toneelstuk niet zodanig kwetsend mag zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen in feite uitgesloten worden en scholen daarmee voor een dilemma stelt.

Geachte heer,

In aansluiting op het met U gevoerde telefoongesprek over het toneelstuk Blowing wat komend voorjaar in een theatertruck langs de scholen voor voortgezet onderwijs gaat in Gelderland en Overijssel delen wij U het volgende mede.

Van een docent van de Christelijke Scholengemeenschap Reggesteyn hebben wij gehoord dat dit toneelstuk bol staat van de vloeken en grof taalgebruik.

Zoals wij reeds hebben aangegeven is een dergelijk toneelstuk voor Christelijke scholengemeenschappen niet acceptabel. Na nogal wat klachten uit het onderwijsveld hebt u na een uitgebreide interne discussie besloten dit toneelstuk wel te handhaven en de regisseur mee te geven" het vloeken om te vloeken"er uit te halen.

Nog los van de vraag of vloeken functioneel kan zijn is hier helaas niet veel van terechtgekomen en wordt in dit stuk naast de vele vloeken ook onnodig veel grove taal gebruikt.

Hoewel wij niet afwijzend staan tegenover de gedachte om jongeren kennis te laten maken met toneel hebben wij met verbazing en teleurstelling kennis genomen van uw standpunt dit godslasterlijke toneelstuk gewoon door te laten gaan.

De manier waarop Gods naam en het verdere grove taalgebruik in het toneelstuk voorkomen stuiten ons zeer tegen de borst en worden door ons als kwetsend ervaren.

In een tijd waarin we met elkaar nadenken over waarden normen in onze maatschappij en terecht de vraag naar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting wordt gesteld bent u kennelijk van mening dat een dergelijk toneelstuk wel moet kunnen.

Wij betreuren uw stellingname in hoge mate en geven u dringend in overweging te komen met een alternatief voor dit toneelstuk.

U ontvangt een forse subsidie van het Provinciaal bestuur en het kan niet zo zijn dat met gemeenschapsgeld gefinancierde en voor de jeugd bedoelde toneelstukken zodanig kwetsend zijn dat u bepaalde bevolkingsgroepen in feite uitsluit en scholen daarmee voor een dilemma stelt.

Een afschrift van deze brief hebben wij gezonden aan het college van Gedeputeerde Staten, de leden van Provinciale Staten en de Christelijke Scholengemeenschap Reggesteyn te Nijverdal.

Met vriendelijke groet,

Namens de Provinciale ChristenUniefractie,