"Gezag moet verworven worden"

gertschuttedonderdag 26 november 2009

“Incidentenpolitiek zorgt misschien voor kortstondig politiek gewin, maar leidt uiteindelijk tot politiek gezichtsverlies” zo betoogde Gert Schutte, oud fractievoorzitter van het GPV in de Tweede Kamer en tegenwoordig vicevoorzitter van de Kiesraad. Leden van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en ambtenaren kwamen bijeen voor een Statencongres over macht en gezag in het openbaar bestuur.

Het initiatief voor deze conferentie was afkomstig van ChristenUnie Statenlid mevrouw Marjan van der Bent. Eerder dit jaar volgden de Overijsselse Statenleden Masterclasses Staats- en bestuursrecht. Het congres van vandaag vormde daar de finale van. Het doel van het congres was volgens initiatiefneemster Van der Bent vooral: nadenken en discussiëren over de rol van de politiek in de samenleving. “Waar zetten we ons als politici voor in? Welke waarden en normen vormen de basis van ons handelen? Hoe kunnen we het vertrouwen in de overheid versterken in deze complexe samenleving?” Veel vragen, waar onder meer spreker Gert Schutte antwoorden op formuleerde.

Onderzoeken tonen aan dat burgers weliswaar het democratische stelsel waarderen, maar minder vertrouwen hebben in de overheid. Gezag is niet iets vanzelfsprekends. “Gezag is geen rechtstreeks uitvloeisel van kiezerslegitimatie. Gezag moet verworven worden door de manier waarop de gewetensfunctie van de Kamer wordt uitgeoefend” aldus het oud kamerlid dat van mening was dat incidentpolitiek en de stortvloed van kamervragen en spoeddebatten niet bijdragen tot groter gezag van het publiek voor de politiek.
“Kamerleden- en dus ook Statenleden, moeten zich realiseren dat het werkterrein van de overheid niet onbegrensd is. Men dient zich niet met alles en iedereen te willen bemoeien. Dat schept bij de kiezers alleen maar verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden. Uiteindelijk ondermijnt dat het gezag van de politiek” Schutte wees op het belang van een goed, volwaardig debat als ‘machtig’ strategisch instrument voor Kamer- én Statenleden.

Provinciesecretaris-directeur Harry Timmerman richtte zich in zijn betoog op de relatie tussen het ambtelijk apparaat en de provinciale politiek. Michiel Heldeweg, hoogleraar publieksrecht aan de Universiteit Twente leverde ook zijn bijdrage aan het congres. Hij verzorgde eerder een deel van de Masterclass Staats- en bestuursrecht, waarvan CdK Jansen s’ middags de certificaten overhandigde aan de deelnemers. Oud Gedeputeerde Ria Holzheimer-Wezeman trad op als dagvoorzitter tijdens het congres. ’s Middags vonden er verschillende workshops plaats over onder meer Dualisme, Burgerparticipatie en de Netwerksamenleving. Provinciedichter Koos Geerds vatte het congres samen in een gedicht.

gemene zaak

voortdurend er voor achmed en marie te zijn,

steeds in gesprek te blijven met de dissident

en óm te zien naar wie je absoluut niet mag

is de essentie van het openbare ambt

gezag bewoont een zeer doorluchtig huis

waar duisternis en neerslag binnendringen;

wie hier vertroeven wil verklaart zichzelf voor gek

op kwetsbaarheid en is verslaafd aan zijn geloof,

zijn roeping, vestigt zijn hoop op burgerschap\en is met liefde dienstbaar aan de minste mens

democratie druist in tegen het eigen hart

dat buitensluit wat vreemd en anders is;

de welbegrepen zegen van gezag en macht

die zijn gericht op welzijn en bemiddeling;

want daadkracht overtuigt door zelfwegcijfering

en zeggenschap groeit op door zeggingskracht

zo wens ik dat u jaar na jaar dit huis bewoont

en wijd zijn licht en warmte uitstraalt dag aan dag