N-340: Provinciale Staten kiezen voor het combinatiealternatief

031dinsdag 24 november 2009

Met 34 stemmen voor en 10 stemmen tegen hebben Provinciale Staten op 14 oktober 2009 het combinatiealternatief als definitief tracé voor de N-340/N48 Zwolle - Ommen (Arriërveld) gekozen.

Het was geen gemakkelijk opgave. Tijdens een vijf uur durend debat passeerden alle dilemma's en voor- en nadelen nog eens de revue. Het akkoord van de provinciale volksvertegenwoordigers op het voorstel van Gedeputeerde Staten vergde dan ook de nodige compromissen. Uiteindelijk stemden het CDA, De SGP en ChristenUnie en een meerderheid van de VVD en PvdA voor het combinatiealternatief.

Amendement

Door Provinciale Staten zijn nog twee wijzigingen aangebracht via zogenaamde amendementen. Via het amendement van de ChristenUnie geven de Staten aan dat volledige financiering van het gehele combinatiealternatief geregeld moet worden. Daarnaast moet dit alternatief zoveel mogelijk als één geheel worden uitgevoerd zonder onnodige fasering.

In het amendement van de PvdA staat dat de toekomstige regionale stroomweg een bijdrage moet leveren aan de doorstroming van het verkeer, de verdere gebiedsontwikkeling en de verhoging van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied.

Beide amendementen zijn door de Staten met 35 stemmen voor en 9 stemmen tegen aangenomen.

 

Bijdrage Klaasje Huisman in N-340 debat:

STRUCTUURVISIE N-340 / N48 

Dit statenvoorstel heeft ons, de ChristenUniefractie, heel wat denkwerk gekost. Deze weg heeft een lange voorgeschiedenis, veel burgers, belangengroepen en actiecomités gaven hun visies. Inloopavonden en hoorzittingen leverden 370 zienswijzen, zij hielden ons goed op hoogte van alle voors en tegens, plussen en minnen om toch vooral een goede beslissing te nemen. Daar kwam bij dat één van onze fractieleden in het gebied woont, hoewel zij  niet belanghebbende is. Wij zijn daar heel prudent mee omgegaan!

Wat de kosten van het Noordelijk tracé en het Combinatiealternatief betreft heeft dit geen overheersende rol gespeeld. Een marge van 30% is vrij grof, wij veronderstellen geen grote financiële verschillen tussen de beide varianten.

Wij gaan uit van de eisen en uitgangspunten in de Omgevingsvisie, zoals zuinig ruimtegebruik en een weg die toekomstvast is. Duurzaamheid is ook één van de kaders waaraan getoetst wordt, daarom hebben we ons tevens gericht op de pijlers van sociaal-cultureel (people), ecologie (planet) en economie (profit).

In grote lijnen hebben we de volgende afwegingen gemaakt:

  • Een extra doorsnijding van een weg alleen indien opwaardering van de bestaande infrastructuur vrijwel niet mogelijk of uitgesloten is (Ser-ladder Omgevingsvisie).
  • Een extra doorsnijding van de infrastructuur is niet goed voor de ecologie en voor de leefbaarheid van kernen.
  • Een doorsnijding van een weg door een grondwaterbeschermingsgebied kan alleen als het maatschappelijk belang zeer groot is, er een redelijk alternatief is en voldaan wordt aan de stap-vooruit principe.
  • Bovendien zullen de extra kosten om bodemvervuiling bij calamiteiten tegen te gaan drastisch toenemen.
  • Doorsnijding van een vitaal en levensvatbaar landbouwgebied moet voorkomen worden als dit niet strikt noodzakelijk is.

Op grond van deze afwegingen kiezen we voor het Combinatie-alternatief. De voordelen van het noordelijke tracé, een iets kortere reistijd en een grotere reserve capaciteit dan het Combinatie-alternatief wegen hier niet tegen op.

Wel hebben wij nog een paar wensen. We hebben een amendement op de tekst van het besluit bij punt 4, omdat wij niet alleen de aanvullende, maar de volledige financiering zien. Na punt 5 in het dictum willen wij de tekst graag uitbreiden met een punt 6 met de volgende tekst : ”Dat het combinatiealternatief zoveel mogelijk als één geheel moet worden uitgevoerd, zonder onnodige fasering”. Ook hebben wij een motie waarin we GS oproepen ”een plan van aanpak inclusief financieringsvoorstel voor de N377 te maken en voor te leggen aan PS en na besluitvorming tot spoedige uitvoering over te gaan, zodat een goede verkeersafwikkeling tijdens de uitvoering van de werkzaamheden van de N340 mogelijk is”. En de problematiek rond de verkeersinstallaties in Balkbrug daarin mee te nemen.

Wij kiezen voor het Combinatietracé en vertrouwen dat hiermee de N-340 de Hessenweg, de handelsroute blijft tussen het economisch centrum Zwolle en het regionale centrum Hardenberg en een aanwinst mag zijn voor het verkeer in onze mooie provincie.

Staphorst, 12 oktober 2009

« Terug

Archief > 2009 > november

Geen berichten gevonden