Jong Overijssel doet mee

Schoolmaandag 08 juni 2009

De provincie Overijssel wil jongeren laten kennis maken met de manier van werken van de democratie en de gang van zaken in de provincie. Jongerendebatten en statenspelen zijn hiervan bekende voorbeelden.

Nieuw is een project voor middelbare scholieren in de bovenbouw: Statenleden geven een gastcollege op de scholen en laten zien hoe de provincie Overijssel werkt. De jongeren kunnen later op het provinciehuis een statenspel spelen, waarbij ze ervaren hoe politieke besluitvorming in z’n werk gaat.
Statenlid Marjan van der Bent gaf eind mei een gastcollege aan leerlingen van 5-VWO van het Vechtdalcollege in Hardenberg. De leerlingen waren geïnteresseerd en stelden zelf ook de nodige vragen. Het noemen van concrete voorbeelden uit de directe omgeving zoals de bus en treinverbindingen, ruimte voor de rivier de Vecht en de centrumfunctie van Hardenberg maakte veel duidelijk
De aanwezige medewerker van Hardenberg Nu, mevrouw Gerry Hofsink, schreef het volgende artikel:

Statenlid geeft gastles aan Vechtdalcollege

Donderdagmiddag gaf Marjan van der Bent een gastcollege aan VWO5 leerlingen van het Vechtdalcollege in Hardenberg. Dit is een onderdeel van het project ‘Jong Overijssel doet mee’. Statenleden van de provincie Overijssel proberen jongeren te motiveren en te interesseren voor de politiek en democratie. Marjan van der Bent is Statenlid voor de Christen Unie. Albertine Duiven kwam mee, zij is communicatiemedewerkster voor de provincie.

Een aantal van de leerlingen zijn op 5 mei naar het bevrijdingsfestival in Zwolle geweest. ‘De provincie Overijssel ondersteunt het festival met geld. We vinden de waarde van vrijheid erg belangrijk. En ook willen we graag dat er nagedacht wordt over wat vrijheid betekend’, vertelt Marjan van der Bent. Openbaar vervoer is ook een van de onderwerpen waar de Provincie zich mee bezig houdt. De leerlingen die met de bus of trein naar school komen kunnen zich wel voorstellen dat het goed geregeld moet worden. ‘De overstap in Lutten gaat nog wel eens fout’, wordt er gezegd. Het Statenlid zegt dat ze altijd proberen om het zo goed mogelijk te regelen. Evenals de aansluiting van de trein naar Almelo, vanuit Marienberg. ‘Als je vanuit de richting Emmen komt, moet je eigenlijk te lang wachten. Het provinciaal bestuur wil er aan werken dat de aansluiting beter geregeld wordt’.

De leerlingen waren ook geïnteresseerd in hoe veel een Statenlid nu eigenlijk werkt en wat ze daarmee verdient. Volgens Marjan besteedt ze tussen de 20 en 30 uur aan haar politieke werk. ‘Wat denken jullie, wie heeft het voor het zeggen. Diegene met de grootste mond of diegene met de meeste stemmen? ‘  vroeg ze de leerlingen. Daarmee maakte ze duidelijk wat het belang van democratie is.

Archief > 2009 > juni