Snelle oplossing stroomstoringen in Overijssel

shutterstock_6293275[1]vrijdag 04 juli 2008

Op initiatief van de ChristenUnie hebben Provinciale Staten unaniem een motie aangenomen om de vele stroomstoringen in de Provincie op te lossen. Nog onlangs meldde een ondernemer uit Steenwijkerland dat hij veel last had van de storingen. Ook de stroomstoringen bij Haaksbergen zijn berucht.

Het heeft alles te maken met de plaats van deze gemeentes aan het elektriciteitsnet. Ook zijn forse investeringen nodig om het elektriciteitsnet geschikt te maken voor het terug leveren van duurzame energie aan het net.

De provincie kan als aandeelhouder van Essent erop toezien dat de nodige stappen genomen worden. De provincie blijft namelijk aandeelhouder van Essent Netwerkbedrijf en zal er daarom voor moeten zorgen dat voldoende budget beschikbaar gesteld wordt om de genoemde knelpunten op te lossen.

Zie hieronder de Statenbijdrage van Marjan van der Bent.

25 juni 2008

In het dossier Essent gaat het voor de ChristenUnie om ESSENTIELE zaken.
Leverings- en voorzieningszekerheid, betaalbaarheid, klanttevredenheid  en duurzaamheid zijn daarbij sleutelbegrippen.

Van oudsher stamt de ChristenUnie uit een traditie waarin de energievoorziening een publieke zaak en taak is. De verkoop van het Publiek Leverings Bedrijf is iets waar we ons gezien de internationale ontwikkelingen van schaalvergroting en marktwerking bij neer leggen. Een samengegaan van Essent en Nuon, dat onze voorkeur had is definitief van de baan. Vervreemding van aandelen zal echter  niet alleen op een voor het bedrijf en voor de provincie goed gekozen moeten gebeuren. Ook de verkoopstrategie en het verkooptempo zal met uiterste zorgvuldigheid moeten worden afgestemd op het belang van het Produktieleveringsbedrijf en de Provincie. Daarom kunnen we instemmen met de conclusie uit het gesprek met het Rijk afgelopen donderdag waar staat:

Dat de aandeelhouders van Nuon voorlopig hun aandelen niet zullen verkopen en  dat de aandeelhouders van Essent met hun besluit over de toekomststrategie geen onomkeerbare stappen zullen zetten.

ESSENTIEEL voor de ChristenUnie is dat het Netwerkbedrijf in overheidshanden blijft.
Per 1 juli 2008 wordt de splitsing een feit en zal er een Vette Netwerkbeheerder moeten ontstaan. Het College geeft hiervoor in het Statenstuk (pag. 11) een goede aanzet; toch wil de ChristenUnie juist vanwege het publieke belang een tweetal zaken benadrukken. Tot op de dag van vandaag is er sprake van ernstige stroomstoringen o.a. in Steenwijkerland en Haaksbergen. Bedrijven vragen zich af of ze zich hier kunnen blijven vestigen. In het statenstuk wordt ook gesproken over de forse vervangingsinvesteringen die nodig zijn, voor nieuwe netwerkconcepten (pag. 5), zoals het  terugleveren van stroom aan het net ten gevolge van het opwekken van duurzame energie. Ook daar zijn knelpunten bekend: de Koekoek, particuliere vergistinginstallaties enz. Dit kunnen we als provincie niet over onze kant laten gaan.
De ChristenUnie verwacht van het College in haar rol als aandeelhouder een bijzonder grote inspanning op dit punt juist omdat het provinciaal belang van Overijssel daarom vraagt. Wij missen dit bij het voorgenomen standpunt over Essent Netwerkbedrijf en dienen daarom een motie in.

Marjan van der Bent
Statenlid,