ChristenUnie pleit voor sociaal domein provincie

022donderdag 19 juni 2008

Bij de bespreking van het rapport Lodders in de Commissie Economie, Mobiliteit en Bestuur d.d. 9 april is marjan van der Bent nadrukkelijk ingegaan op het sociale domein. Gedeputeerde Rietkerk heeft daarop, namens het College, het mandaat aan het IPO gewijzigd. Het IPO heeft dit overgenomen.

Overijssel heeft het volgende wijzigingsvoorstel doorgegeven:

Alleen in overleg met gemeenten en ingebed in een integrale aanpak van vraagstukken ligt hier een taak voor provincies, vooral vanuit een gebiedsregisserende rol met betrekking tot het brengen van samenhang en het leggen van verbindingen tussen de fysieke en sociaal-culturele infrastructuur (tussen omgevings- en sociale kwaliteiten).

De uitwerking is terug te vinden onderaan pag. 2 van het eigenlijke bestuursakkoord 2008 – 2011 rijk – provincies  IPO d.d. 4 juni, kenmerk M/000362/2008, bijlage Hfdst I visie op de provincie. Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Marjan van der Bent in de PS van 16 april jl.

Marjan van der Bent,

Statenlid ChristenUnie Overijssel

Woordvoerder Economie en Bestuur.

RAPPORT COMMISSIE LODDERS

BIJDRAGE STATENVERGADERING 16 APRIL 2008

Met het rapport van de Commissie Lodders hebben de Staten een belangrijk instrument in handen gekregen om de provincie als bestuurslaag duidelijk te profileren.

Het is positief dat de discussie met het Rijk over de afroming van de financiële middelen wordt omgezet in stevige decentralisatievoorstellen. Het kan het vooruitstrevende beleid dat Overijssel heeft ingezet op het thema van de vitale coalities, gebiedsgericht werken en ontwikkelingsplanologie versterken.

Het Rijk zal daarvoor de bevoegdheden en middelen moeten decentraliseren. Dit proces heeft een lange adem. Voor de staten betekent dat een grotere verantwoordelijkheid voor het gevoerde beleid. Het rapport Lodders zet in de lijn van de Commissie Oosting, primair in op horizontale verantwoording: GS leggen aan PS verantwoording af van het gevoerde beleid.
Ook het afbouwen van de Rijksinspecties (definitief concept 10 april 2008 IPO) en enkele opmerkingen over het de verhouding met de WGR+ gebieden (rapport Lodders pag. 16) zijn markante punten in deze discussie.

De controlerende taak van Provinciale Staten zal sterker worden.

De ChristenUnie kan zich goed vinden in het rapport Lodders voor wat betreft de decentralisatievoorstellen. Het College krijgt van ons ook het gevraagde mandaat in haar brief aan de Staten van 8 april.

In de Commissie EMB van afgelopen woensdag heeft de ChristenUnie een facet toegevoegd dat voor ons van essentieel belang is: namelijk het belang van het sociale domein. In de eerste plaats om het sociale domein zelf. Maar bovenal ook om de impact van de sociale factor, de menselijke maat, op het ruimtelijke en economische domein. Dat vonden wij onderbelicht in het rapport Lodders en in de brief van het College.

Om op het ruimtelijk economisch domein een rol van betekenis te kunnen spelen kan de Provincie niet zonder bestuurlijk en politiek inzicht in sociale vraagstukken, variërend van leefbaarheid tot integratie. Het sociale domein maakt het ruimtelijke-economische domein compleet. De provincie heeft het sociale domein altijd nodig.

Wij hebben het College gevraagd om deze aanvulling over te brengen naar het IPO. De manier waarop het College dit heeft gedaan stemt ons bijzonder tevreden: de aanvullende zin geeft duidelijk de verbinding tussen het ruimtelijke en sociale domein weer.

Dat het IPO in haar definitief concept van 10 april deze zin heeft overgenomen doet ons goed.

De Christenunie is blij dat haar pleidooi voor een sociaal Overijssel bij meerderen is overgekomen en zal er graag aan meewerken dat dit in de Provinciale politiek zichtbaar wordt.

Marjan van der Bent, Statenlid ChristenUnie Overijssel
16 april 2008