Joël Voordewind pleit voor Eigen Kracht in Overijssel

Joel Voordewind IIdinsdag 10 juni 2008

Zwartsluis, 9 juni 2008

Tweede kamerlid Joël Voordewind pleit voor Pilot Eigen Kracht in Overijssel

Tweede Kamerlid Joël Voordewind heeft in Zwolle gepleit voor een pilot-project in Overijssel om verdere praktijkervaring op te doen met de Eigen Kracht Conferenties. Daarna zou deze werkwijze landelijk kunnen worden ingevoerd. Afgelopen vrijdag bracht hij op initiatief van de ChristenUnie Overijssel een bezoek aan de Eigen Kracht Centrale te Zwolle en de gedeputeerde dhr. G. Ranter van Overijssel.

De ChristenUnie Overijssel is een voorstander van de Eigen Kracht Conferenties en promoot dit zowel landelijk als op provinciaal en lokaal niveau. Het lag dan ook helemaal in lijn van de partij dat een werkbezoek van kamerlid Voordwind plaatsvond bij zowel de Eigen Kracht Centrale als bij de gedeputeerde van Overijssel. Naast de Overijsselse CU Statenleden Klaasje Huisman en Henriette van der Graaf waren ook de Statenleden Ynze de Boer uit Friesland en Stieneke van der Graaf uit Groningen aanwezig bij de Eigen Kracht Centrale.

Ondersteuning van ‘probleemgezinnen' moet beginnen in eigen kring, vindt de ChristenUnie. Voordat er dure, professionele jeugdzorg wordt ingeschakeld kan in een bijeenkomst met familie, vrienden en buren onderzocht worden hoe door het eigen netwerk hulp kan bieden. ,,Hiermee kan sneller en goedkoper hulp geboden worden, en dit ontlast de bureaus jeugdzorg en hun wachtlijsten'' zegt Joël Voordewind. Hij komt tot deze conclusie na bestudering van onderzoeksrapporten van de Vrije Universiteit en de provincie Overijssel en na het werkbezoek van afgelopen vrijdag.

Overijssel heeft veel ervaring met het toepassen van de Eigen Kracht methode. De provincie financiert jaarlijks uit eigen middelen ruim vierhonderd van deze bemiddelingsmethoden. Uit onderzoek blijkt dat gezinnen door een EKC-coördinator zes maanden sneller geholpen worden dan door de professionele en dure jeugdzorg.

Noot voor de redactie:

Eigen Kracht Conferenties

Een Eigen Kracht Conferentie betekent niet dat professionele hulpverleners niet betrokken worden, maar dat zij alleen nog maar nodig zijn ter ondersteuning, omdat de regie wordt gevoerd door familie en vrienden. Er wordt niets opgelegd door de hulpverleners. Men houdt zelf de verantwoordelijkheid, tenzij er sprake is van misbruik of mishandeling. Maar zelfs in die situaties kan inschakeling van een eigen netwerk nog een functie hebben. Dit vergt wel een omslag in denken zowel voor de individueel hulpverlener als voor bureaus jeugdzorg. Maar uiteindelijk kan dit leiden tot een verlaging van de druk op de jeugdzorg. Ook bij de nieuwe gemeentelijke centra voor jeugd en gezin zal, voordat er lichte ondersteuning wordt gegeven, een EKC gehouden moeten worden.

Zie ook de landelijke site van de ChristenUnie:

Archief > 2008 > juni