Proficiat voor de Passie

Schooldinsdag 10 juni 2008

Proficiat voor de Passie

De ChristenUnie in Overijssel is erg blij dat vestiging van de Passie in Wierden toch nog mogelijk is geworden. Eind augustus kan de Passie van start gaan.  De ChristenUnie heeft steeds achter de aanvraag van de Passie gestaan. Meerdere malen heeft de Statenfractie van de ChristenUnie hierover schriftelijke vragen gesteld en het College van Gedeputeerde Staten gevraagd haar verantwoordelijkheid te nemen..

Door de huisvestingskosten voor te financieren biedt de provincie nu een doeltreffende uitweg uit het geschil tussen de Passie en de gemeente Wierden. De nog lopende procedures van de Raad van State kunnen nu worden afgewacht.

De ChristenUnie is ingenomen met de oplossing die het College van GS in goed overleg met Rijk en Gemeente Wierden heeft gekozen.
Mede hierdoor wordt een positieve invulling gegeven aan de vrijheid van onderwijs.

Zie voor meer informatie onderstaand persbericht van de provincie Overijssel.

Persbericht                                08-075

Zwolle, 10 juni 2008

Akkoord tussen Rijk, provincie Overijssel en gemeente Wierden

De Passie start per augustus met brugklas in Wierden

De Passie, een evangelische scholengemeenschap voor Mavo-Havo-Atheneum, start vanaf augustus 2008 in Wierden. Dat is het resultaat van het overleg dat de provincie Overijssel heeft gevoerd met het B&W van de gemeente Wierden, daarin gesteund door de staatssecretaris van OCW Van Bijsterveldt en de minister van Binnenlandse Zaken, Ter Horst. De provincie gaat de kosten voor de tijdelijke huisvesting in het eerste jaar voorfinancieren. De gemeente Wierden zal de daadwerkelijke realisatie van de huisvesting mogelijk maken.

Met deze oplossing willen de drie overheden de onzekerheid over de komst van De Passie bij leerlingen, leerkrachten, ouders en de scholengemeenschap wegnemen.

Het akkoord tussen Rijk, provincie en gemeente betekent niet dat daarmee ook het juridische verschil van mening – tussen De Passie en de gemeente Wierden - over de financiering van de huisvesting van de school is opgelost. De Raad van State heeft uitgesproken dat De Passie het recht heeft zich in Wierden te vestigen. De gemeente is van mening dat zij niet in de huisvesting hoeft te voorzien. Eind april 2008 heeft de Raad van State in de procedure over 2005 en 2006 aangegeven dat de gemeente in die jaren niet verplicht was om geld op de begroting voor de huisvesting te reserveren. Over de jaren 2007 en 2008 moet de Raad van State nog een uitspraak doen. De uitspraak over 2007 wordt over zes weken verwacht. De uitspraak voor 2008 kan nog een half jaar op zich laten wachten.

Om uit de impasse te komen en De Passie toch de kans te geven om per augustus te kunnen starten, heeft het provinciebestuur een oplossing bedacht. Tot er een onherroepelijke uitspraak van de Raad van State is over het jaar 2007 of 2008, zal de provincie Overijssel de kosten voor de huisvesting van De Passie voorfinancieren. Indien de Raad van State De Passie in het gelijk stelt, dan is de gemeente verplicht haar taken volgens de wet uit te voeren en de kosten voor de huisvesting op zich te nemen. Krijgt de gemeente gelijk, dan wil het ministerie van OCW een wetswijziging in procedure brengen voor de Wet op het voortgezet onderwijs (Wvo). Tot het moment dat de nieuwe wet van kracht is, naar verwachting januari 2011, zal het Rijk de kosten voor de huisvesting van De Passie in Wierden betalen.

Informatie: Petra Timmer, team Communicatie, provincie Overijssel, telefoon 038 499 92 23 of bij spoedvragen buiten kantooruren 06 18 30 00 03

Archief > 2008 > juni