Slachtoffers loverboys in kaart gebracht

shutterstock_9287494[1]woensdag 13 februari 2008

Dankzij een motie uit 2005 van de ChristenUnie en de SP is de problematiek rondom loverboys in Overijssel in kaart gebracht. Via een motie is 150.000 euro vrijgemaakt om een plan van aanpak op te stellen. Woensdag gaven Gedeputeerde Staten, tijdens de vergadering van de Commissie Jeugd, sociale infrastructuur en cultuur (JSC) een presentatie over de resultaten tot nu toe.

Zwolle, 7 februari 2008                                                                                          Bron: www.prv-overijssel.nl

Uit de presentatie bleek dat in Salland en Twente in anderhalf jaar tijd 103 meisjes het slachtoffer van loverboys werden. Tweederde van deze meisjes is jonger dan 18 jaar. Het exacte aantal loverboy daders, is niet bekend.

Met de 150.000 euro die met de motie gemoeid was, heeft de provincie gemeenten inzicht gegeven in de omvang van de problematiek. Daarnaast heeft de motie ervoor gezorgd dat de verschillende overheden en instanties elkaar hebben weten te vinden en is een plan van aanpak ontwikkeld. Er zijn werkwijzen en protocollen opgesteld. Het project van de provincie loopt nog tot augustus 2008. Nog voor het zomerreces wordt het onderwerp opnieuw geagendeerd op de agenda van de commissie JSC. Dan wordt er gekeken of het project een vervolg krijgt. Hierover wordt komende maanden met gemeenten gesproken: gemeenten zijn samen met justitie verantwoordelijk voor de aanpak van loverboy problematiek.

De vergadering van de commissie vond plaats in het Theaterhotel in Almelo. Na de openbare vergadering brachten de leden van de commissie een werkbezoek aan Huize Alexandra, onderdeel van jongerenhuis Harreveld en aan Bureau Jeugdzorg Overijssel beide in Almelo. In Huize Alexandra maakten de commissieleden kennis met bewoners en medewerkers. Huize Alexandra herbergt in diverse leefgroepen ongeveer zestig jongeren, tussen de 12 en 21 jaar oud. Deze instelling, voorheen volledig justitiële inrichting, biedt per 1 januari 2008 gesloten jeugdzorg voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen aan. Dit betekent dat jongeren die veroordeeld zijn voor een strafbaar feit, daar niet meer geplaatst worden.

ChristenUnie Statenlid Henriette van der Graaf werd door RTV-Oost uitgenodigd om in 'In de Wandelgangen' te spreken over de loverboysproblematiek. De uitzending was op donderdag 7 februari.

Archief > 2008 > februari