Schriftelijke vragen regiotaxi Kampen

taxiwoensdag 06 februari 2008

In april 2007 heeft de Statenfractie van de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het College over de regiotaxi in Kampen. De ChristenUnie ontving namelijk herhaaldelijk klachten over het functioneren van de regiotaxi. Nu er niet is gebleken dat de vervoersproblemen naar behoren zijn opgelost heeft de Statenfractie eind vorig jaar nieuwe vragen gesteld aan het College. Hieronder ziet u de vragen en de antwoorden.

Vraag 1. Staat u achter het standpunt van de gemeente Kampen?

Antwoord 1. Wij onderschrijven dat de problemen met regiotaxi Noordwest Overijssel nog geen verleden tijd zijn. Wij hebben de vervoerder echter nog een kans gegeven om aan te tonen dat hij de dalende lijn van het aantal klachten, zoals vermeld in de commissievergadering van 12 september 2007, kan vasthouden. Als de vervoerder hierin slaagt, dan is er in onze ogen geen reden om het vertrouwen in BTR op te zeggen.

Vraag 2. Welke maatregelingen of initiatieven staan er op dit moment nog open om de kwaliteit van het regiotaxivervoer in de gemeente Kampen te laten voldoen aan de eisen die de provincie Overijssel heeft gesteld?

Antwoord 2. Gedeputeerde Klaasen en wethouder Wieten van de gemeente Kampen hebben vrijdag 5 oktober een stevig gesprek gevoerd met vertegenwoordigers van BTR en hun onderaannemer in Kampen, taxibedrijf Witteveen. Het doel van het gesprek was afspraken te maken om de kwaliteit van de dienstverlening van regiotaxi Noordwest Overijssel te verbeteren. Tijdens dit gesprek is afgesproken dat BTR vervoerscombinatie binnen veertien dagen met een plan van aanpak komt, met hierin een analyse van de ontvangen klachten en een communicatieplan waarin staat beschreven hoe BTR duidelijker en meer gaat communiceren over het gebruik van de regiotaxi met instellingen en vertegenwoordigers van belangengroepen. Tot slot bevat het plan een verbeterblad met concrete acties om te komen tot een adequate dienstverlening.
Dit plan is inmiddels ontvangen door de opdrachtgevers. Hierin staat onder andere actiepunten op het gebied van de klachtenprocedure, klantenbeleid en verbetering van het imago van het regiotaxivervoer. BTR zal daarnaast een eigen analyse van de ontvangen reizigersklachten maken. Ook heeft BTR een aantal interne acties ondernomen om onder andere de rituitval terug te dringen.

De actiepunten die direct met de reizigers te maken hebben worden na de interne actie sin werking gezet. De opdrachtgevers en de vervoerder stallen samen de uitvoering van deze actiepunten vast.

De provincie en gemeenten houden de resultaten van BTR en de reizigersklachten scherp in de gaten. Op basis van de resultaten van het verbeterplan zal bepaald worden hoe de opdrachtgevers en BTR met elkaar verder gaan.
Een bijkomend probleem waar BTR momenteel mee kampt, is de afname van het vertrouwen van de reizigers. Dit is onder andere te zien in een daling van het aantal ritten per maand. De provincie, de gemeente en BTR gaan samen, onder andere door middel van informatiebijeenkomsten voor reizigers en belangenorganisaties, de reiziger informeren over de gang van zaken rondom het product regiotaxi. Een eerder georganiseerde informatiedag heeft geleerd dat hiermee succes te behalen is.

Archief > 2008 > februari