Startnotitie Omgevingsvisie voor Overijssel

shutterstock_3134054[1]maandag 01 oktober 2007

Op de Provinciale Statenvergadering van woensdag 26 september werd de Startnotitie Omgevingsvisie Overijssel, gepresenteerd door het College, besproken - en vervolgens goedgekeurd - door Provinciale Staten.
Hieronder vindt u het commentaar van de ChristenUnie fractie.

Meneer de Voorzitter,

De startnotitie Omgevingsvisie Overijssel is het begin van een proces waarbij gestreefd wordt om samen met anderen, vorm te geven aan het ontwikkelen van een gebied in Overijssel, waarbij een selectie in deze beleidsontwikkeling wordt aangebracht d.m.v. een aantal thema’s die daarin sturend zijn. Echter ik kan me voorstellen dat in een bepaald gebied ook problemen opgelost moeten worden die niet opgelost kunnen worden met de geselecteerde grote thema’s. Hoe lossen we dit op? Mag ik aannemen dat er dan nog ruimte is met andere oplossingen te komen buiten de geselecteerde thema’s?
Door de ChristenUnie fractie zijn eerder in de Commissievergadering 5 thema’s genoemd die wij van belang achten bij de verdere uitwerking van de startnotitie. Ook wij hebben behoefte daarbinnen enkele kanttekeningen te plaatsen uitgaande van ons provinciale partij programma. Daarnaast hebben wij nog een aantal vragen.
1. Sociaal-economische ontwikkelingen en maatschappelijke behoeften
De koppeling “sociaal” en “economische ontwikkelingen vinden wij essentieel bij dit thema. Een nadere verkenning welke economische activiteiten wij het best kunnen verbinden met ontwikkelingen die leiden tot een optimale werkgelegenheid achten wij van groot belang om voor ieder die kan en wil werken de mogelijkheid te scheppen de talenten die hij of zij van God gekregen heeft gekregen te kunnen ontplooien. Binnen dit thema vragen wij extra aandacht voor jonge, allochtone en langdurige werklozen op de arbeidsmarkt.
2. Landelijk gebied
Het landelijk gebied staat onder druk. De ChristenUnie kiest voor harmonie tussen landbouw en natuur. Het bouwen en bewaren van de aarde zien wij als een scheppingsopdracht die vanuit de Bijbel tot ons komt. Wij vragen binnen dit thema aandacht om te speuren naar een win-win situatie tussen enerzijds duurzaam ondernemen en anderzijds tussen behoud en herstel van de kwetsbare ecologische gebieden. Er zal naar een breed draagvlak gezocht moeten worden door: 1. het bevorderen van duurzame land- en tuinbouw door schaalvergroting en innovatie 2. een impuls te geven aan agrarische verbreding én 3. versterking van de biologische landbouw.
2. Klimaatverandering en water
Dit thema is voor ons van belang vanuit een goed rentmeesterschap over Gods schepping en verantwoordelijkheid voor elkaar en voor toekomstige generaties. Veiligheid en gezondheid staan daarbij voorop. Echter sommige experts gaan uit van een nog negatievere ontwikkeling van de klimaatverandering. In hoeverre houden we er rekening mee dat de voorgenomen veiligheidsmaatregelen aangescherpt moeten worden halverwege de beleidsperiode?
4. Duurzaamheid
We vinden het van belang dat de provincie een evenredige bijdrage levert aan de Duurzame leefomgeving doelstellingen van dit kabinet, inclusief het stimuleren van goederenvervoer over water. Duurzaamheid is een basis begrip dat raakt aan verschillende beleidsvelden, maar wat verstaan we er precies onder? Duurzaamheid wordt ook gebruikt als er sprake is van een langere levensduur . Is er wel voldoende eenduidigheid in deze termen tussen het rijk en andere overheden? Als dat niet zo is kunnen de begrippen Duurzaamheid en Duurzame leefomgeving dan nader omschreven worden?
5. Ruimtelijke kwaliteit
Ook het begrip Ruimtelijke kwaliteit is mij niet geheel duidelijk. Het heeft te maken met het proces om de verrommeling op het platteland tegen te gaan door de ruimtelijk ordening een positieve impuls te geven. Maar mogen we dit begrip bijv. ook gebruiken om aan te duiden dat de ruimte van de omgeving meer waard is geworden en als gevolg daarvan iets oplevert, bijv. in de vorm van meer toerisme, of een aantrekkelijker woonomgeving?
Tot slot, we gaan akkoord met deze startnotitie.

Archief > 2007 > oktober