De ChristenUnie is tevreden met de resultaten van de najaarsnota 2007

shutterstock_5589697[1]maandag 01 oktober 2007

Er is sprake van een duidelijke verantwoording op basis van indicatoren over het gevoerde beleid. De onderuitputting is teruggedrongen en er kan een flink bedrag worden toegevoegd aan de Ontwikkelingsreserve. We beoordelen de najaarsnota positief, inclusief het gevraagde uitstel voor projecten uit het Actiefonds.

Graag willen nog een aantal opmerkingen plaatsen die te maken hebben met beleidswijzingen die wij in deze najaarsnota aantreffen.

1. Op bladzij 38 kondigt het College een verandering in de sturingsinstrumenten van de Jeugdzorg aan. Bureau Jeugdzorg krijgt een andere rol, de zorgaanbieders gaan in het vervolg afgerekend op worden op het bereikte resultaat. Tegelijkertijd wordt landelijk mede door toedoen van de Minster voor Jeugd en Gezin gewerkt aan de totstandkoming van gemeentelijke Centra voor jeugd en gezin. Ook hiermee moet afstemming met Bureau Jeugdzorg plaats vinden.
Wij begrijpen dat alles niet een, twee drie geregeld is, maar verwachten van het College duidelijke beleidsinformatie over de effecten van deze beleidswijziging. Het gaat de ChristenUnie om goede zorg voor onze jeugd.

2. Op bladzij 39 spreekt het College over de armoedebestrijding. Vorig jaar is een Statenwerkgroep armoedebestrijding opgericht die na grondig veldonderzoek in december 2007 een Statenvoorstel heeft ingediend. PS/2006/823.
Dit heft verwachtingen gewekt in het veld, bij gemeenten en organisaties. Wordt dat beleid en budget nu zonder slag of stoot door gesluisd naar 2008?
Wat heeft het College in 2007 aan dit onderwerp gedaan? Het is Notabene een prioriteit van de Staten geweest. De ChristenUnie wil graag op korte termijn exact ingelicht worden over de beleidswijziging op dit terrein die in de najaarsnota verpakt zit.

3. Onze fractie heeft vragen gesteld over het aantal mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking die werkzaam zijn binnen de provincie. Ook het CDA heeft hier eerder vragen over gesteld. Voorzitter, de antwoorden
van het College overtuigen ons niet. Het gaat de ChristenUnie erom dat de Provincie ook in haar rol als werkgever ( we hebben NB zo’n 800 fte’s) een actief personeelsbeleid voert en nagaat waar mogelijkheden zijn voor mensen met een WSW-indicatie en daar een proactief beleid op zet.

Archief > 2007 > oktober