Nuttig werkbezoek delegatie 2e Kamerleden en Statenfractie ChristenUnie in Steenwijkerland

Werkbezoek Steenwijkerlandwoensdag 19 september 2007

Op uitnodiging van wethouder Henk Boxum kon Steenwijkerland maandagmiddag Esmé Wiegman en Ernst Cramer verwelkomen op hun werkbezoek in de gemeente Steenwijkerland.

Daarnaast waren zowel de voltallige statenfractie als de Steenwijkerlandse fractieleden van de ChristenUnie aanwezig. Om 15.00 uur werden ze op de Rams Woerthe welkom geheten door burgermeester Hayo Apotheker en loco Wout de Vries. Wethouder Boxum schetste de historie van het Gebiedsperspectief NoordWestOverijssel en de eind jaren negentig gemaakte gebiedsafspraken, waarbij het ontwikkelen van nieuwe natuur hand in hand ging met grootschalige en duurzame landbouw ontwikkelingen naast het ontwikkelen van nieuwe recreatieve gebieden. Hij wees op de Natura 2000 discussie die momenteel door veel ondernemers en burgers argwanend wordt gevolgd. Door deze zwaardere natuurtoets kunnen gebiedsafspraken zomaar 'vergeten' worden. Dat zou het vertrouwen in de overheden wel erg schaden. Daarnaast wees hij op de moeilijke financiele positie van de riettelers, die binnen o.a. het Nationaal Park gebeuren zo'n belangrijke cultuur-historische rol speelden en nog spelen. De noodzaak voor een betere beheersvergoeding voor hun rietsnijders activiteiten werden door hem nog eens stevig neergezet. Burgermeester Apotheker ging in op de gemeentelijke toekomstvisie voor Steenwijkerland. Waar de Randmeer discussie werd onderstreept, de belangrijke rol van het Nat.Park de Weerribben-Wieden , de stedelijke noodzakelijke ontwikkelingen nabij stad Steenwijk in beeld werden gebracht en de studie voor de Robuuste Verbindingszone werd toegelicht. Ook de belangrijke functie van de N333 (verbinding Steenwijk naar de A6) en de multifunctionele rol van die weg werd nadrukkelijk besproken. Daarna ging het gezelschap naar Kalenberg, waar LTO, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en een afvaardiging van de riettelers ruim de tijd kregen - al rondvarend door het prachtige Weerribbengebied - om in heel persoonlijke gesprekken hun belangen goed op het netvlies van met name de kamer - en statenleden te krijgen. Het werd een pittige maar ontspannen discussie die door alle ChristenUnie bestuurders als zeer zinvol werd beleefd. Als afsluiting werd in eigen ChristenUnie kring heerlijk gedineerd in Blokzijl en teruggekeken op het werkbezoek. De ChristenUnie kon zo goed onderling afstemming regelen rond de Natura 2000 discussies, het belang van hogere beheersvergoedingen voor de riettelers bepleiten naast aandacht voor de Toekomstvisie Steenwijkerland voor de komende 20 jaar. Ernst Cramer en Esme Wiegman zullen hun voordeel hier zeker mee kunnen doen in Den Haag! Steenwijkerland staat bij de ChristenUnie stevig op de kaart: zowel landelijk als provinciaal. De plaatselijke fractie kan hun beleid hier dus goed op afstemmen: het gebied verdient het was de slotconclusie!

Archief > 2007 > september