ChristenUnie niet in college...... teleurstelling is groot

maandag 19 maart 2007

Zo gaat dat dus……..Welgeteld vier dagen waren nodig voor CDA, PvdA en VVD om
tot de conclusie te komen dat ze het liefst weer met elkaar doorgaan. De reden? 1 zetel.
Jawel ….. 1 zetel. De informateur omschrijft het heel netjes: van betekenis is geweest dat deze coalitie de grootste mogelijke vertegenwoordiging in de Staten heeft. Inderdaad,
de coalitie van CDA, PvdA en VVD kan rekenen op een draagvlak van 32 zetels. Maar een coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie kan rekenen op een meerderheid van 31 zetels. Waar praten we dan eigenlijk over als het gaat om 47 statenzetels? Temeer waar de formateur aangeeft dat er geen inhoudelijke belemmeringen waren.
We waren allemaal teleurgesteld: de onderhandelaars (collega Nieuwenhuis en ikzelf) en de fractie. Een College van CDA, PvdA en ChristenUnie zou goede papieren gehad hebben.

Wat een gemiste kans om een andere koers in te slaan. Om nu eens daadwerkelijk iets te doen aan de jeugdzorg en de onderliggende problematiek. Om nu eens klip en klaar een koers uit te stippelen voor het landelijk gebied, waarbij een werkbaar evenwicht ontstaat tussen natuur en landbouw. Een College van CDA, PvdA en ChristenUnie heeft bovendien ook de meeste aansluiting bij het landelijk kabinet.

De Stentor had een mooie kop boven haar artikel: “business as usual” (de Stentor dd 17maart 2007, Jelle Boonstra). De huidige coalitie gaat gewoon weer door. De kiezers hebben duidelijke taal gesproken door de grote winst van ChristenUnie en SP. Daar luistert de huidige coalitie maar even niet naar.

Onze fractie luistert wel: we zijn heel erg blij met de bijna 43.000 ChristenUniestemmers in Overijssel. Dat heeft ons toch 5 Statenzetels opgeleverd. Dat is een extra stimulans om aan de slag te gaan. Wij gaan met een gedeeltelijk vernieuwde fractie het eigen gezicht van de ChristenUnie in Overijssel vorm geven.
Waarom?
Omdat de ChristenUnie een partij is met een stevig fundament: de Bijbel.
Omdat de ChristenUnie Overijssel een prima programma heeft.
Omdat we het niet in eigen kracht hoeven te doen, maar ook nu ons vertrouwen mogen stellen op onze God en Vader: Hij zal ons leiden.

De ChristenUnie ….op grond van ’t Beste.

Marjan van der Bent, 17 maart 2007

Archief > 2007 > maart