ChristenUnie en landbouw

donderdag 01 maart 2007

De ChristenUnie in Overijssel heeft zich de afgelopen 4 jaar consequent ingezet voor een goede positie van perspectiefvolle landbouwbedrijven. Op initiatief van de ChristenUnie Statenfractie zijn twee motie aangenomen waarbij provinciaal geld voor de bedrijfsovernameregeling Jonge Agrariërs is vrijgemaakt. In ieder geval zijn hierdoor 45 jonge boeren geholpen en nog niet alle aanvragen zijn verwerkt. Bijgevoegd vindt u een overzicht van onze inspanningen in de afgelopen Statenperiode.
Statenfractie Overijssel.

Wat heeft de ChristenUnie Overijssel voor de land- en tuinbouw gedaan? Statenperiode 2003 – 2007

AUGUSTUS 2003
Werkbezoek voor het kersverse 2de kamerlid Arie Slob georganiseerd in de omgeving van Ommen.bij landbouwbedrijven van ChristenUnieleden. Een divers geheel: van intensieve veehouderij, tot groot melkveebedrijf met plannen voor windmolens, gangbaar en ecologisch/biologisch melkveehouderijbedrijf.

SEPTEMBER 2004
De Reconstructieplannen zijn aangenomen met steun van de ChristenUnie Overijssel. In de voorliggende besprekingen gepleit voor goed flankeren beleid voor de Intensieve Veehouderij. Bedrijfsuitbreiding is ook zonder Reconstructie vaak niet mogelijk vanwege alle eisen voor natuurbescherming (WAV enz.) Een aantal perspectiefvolle bedrijven kunnen hierdoor toch verder. Alle maatregelen die een verbetering van de positie van de landbouwbedrijven betekenen ondersteund. Het opleggen van 175 voorbereidingsbesluiten aan de Intensieve veehouderijbedrijven rechtvaardigt eend dergelijke keuze. Mede namens de ChristenUnie zijn een tweetal amendementen aangenomen. Ook de motie van de ChristenUnie voor een goed flankerend beleid is aangenomen.

JANUARI 2005
De Koekoekspolder in IJsselmuiden zien wij als een belangrijk gebied voor de ontwikkeling van de glastuinbouw. Een innovatieve sector met groeimogelijkheden, heb ik ben een aantal malen op de Open Dag vastgesteld. Daarom heeft de Statenfractie van de ChristenUnie in januari 2005 schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld en er zo aan meegewerkt dat de Koekoek als LandbouwOntwikkelingsGebied voor de glastuinbouw in de Nota Ruimte is opgenomen. Een belangrijke positie!

MAART 2005
Streekplanherziening Rood voor Rood (sloop landschapsontsierende gebouwen) ChristenUnie heeft ingestemd om in ieder geval een regeling te krijgen. Echter, samen met de VVD geprobeerd om een minder bureaucratische en boervriendelijker regeling te krijgen. Dat is in de Staten niet gelukt en bij de evaluatie ook niet. CDA en PvdA blijven aan de huidige regeling vasthouden. Bij TV-Oost nog gepleit voor een boervriendelijke regeling (zie uitzending In de wandelgangen 1 datum 11 januari 2007, te beluisteren via www.rtvoost.nl Uitzending gemist)

MEI 2005 EN NOVEMBER 2005
steun voor Bedrijfsovernameregeling Agrarische Jongeren Overijssel
Op initiatief van de ChristenUnie hebben provinciale Staten besloten aan te sluiten bij de landelijke regeling Bedrijfsovername Jonge Agrariërs. Hierdoor hebben in ieder geval 45 agrarische jongeren in Overijssel mee kunnen doen die anders bij de loting buiten de boot waren gevallen.
Plotseling werd bekend dat het besluit tot subsidie bij bedrijfsovername door Agrarische Jongeren in Overijssel voor 31 mei moest zijn aangemeld bij het Min. van Landbouw om in aanmerking te komen voor verdubbeling door Europese fondsen. De ChristenUnie heeft onder grote tijdsdruk het initiatief genomen om ’s avonds in de vergadering van PS per motie hierover een besluit te nemen. Op een na steunden alle partijen onze motie
Bij de begrotingsbehandeling najaar 2005 met succes samen met het CDA geld beschikbaar gesteld voor de tweede tranche van de regeling.

MEI 2006
Investeringsbudget Landelijk Gebied
1. Bij de behandeling van het Investeringsbudget Landelijk gebied aangedrongen op een goede plats voor de landbouw in het nieuwe financieringskader. Perspectiefvolle landbouw wordt genoemd als eerste doelstelling; vooral kavelruil en ruilverkaveling zijn belangrijke instrumenten om goede huiskavels te realiseren. Dit werkt kostenbesparend inde landbouw

2. Een werkbezoek voor de fractie georganiseerd in overleg met Stichting Stimuland; Twee bedrijven: een melkveehouderijbedrijf met bouwplannen dat door de uitbreiding van het dorp er nu vlak bij ligt en te maken krijgt met aanzienlijk meer verkeer op de weg. (Veiligheid scholieren!) een ander bedrijf dat kleinschalig is van opzet en onder de Robuuste verbindingen valt. Hij verwacht dat hij in de toekomst geen grond voor bedrijfsuitbreiding
kan kopen omdat omliggende boeren (beëindigers!) de grond verkopen voor natuurdoelen.

JUNI 2006
1. rapport agrocluster Oost
Aangedrongen op een bespreking van het rapport Agrocluster Oost: een onderzoek van de Provincies Overijssel en Gelderland, naar de betekenis en positie van de landbouw in deze provincies. Bespreking vindt plaats op woensdag 7 februari 2007.
2. gebiedsmakelaars: aangedrongen op inzet en behoud van gebiedsmakelaars door provincie.
3. Zorgboerderij: werkbezoek met bestuur en fractie aan een zorgboerderij. Hierover heeft de ChristenUnie in sept. 2005 een enquête gehouden onder zorgboerderijen. Naar aanleiding daarvan zijn schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten met een tweetal doelstellingen: a. pleiten voor een goede (reële!) vergoeding voor de zorgboerderijen door of namens de cliënten en b. pleiten voor certificering van bedrijfsmatige zorgboerderijen ter bescherming van deze kwetsbare cliënten!

NOVEMBER 2006
1. Armoedebeleid Bij de behandeling van het Statenvoorstel over armoedebeleid heeft de ChristenUnie als enige met succes gepleit voor armoedebestrijding in de landbouw (“stille armoede”). Projecten uit deze sector kunnen ook financiële ondersteuning krijgen! Hiervan zijn de betreffende organisaties op de hoogte gesteld (CCA, chr. maatschappelijk werk, telefonische hulpdienst, enz.)
2. bezoek bilogisch veehouderjbedrijf Ecolaer te Zwolle in het kader van de CU-regiotour voor de Tweede Kamerverkiezingen

DECEMBER 2006
Artikel Boerderij
Naar de Tweede Kamerfractie gereageerd op een artikel in de Boerderij van Henk Dokter over het linkse karakter van de ChristenUnie (5 dec 2006). Een week later stond er gelukkig een nuancering van Ernst Cramer (Boerderij 12 dec 2006)

JANUARI 2007
Het GMV-agrarisch heeft voor ons een werkbezoek georganiseerd naar 3 landbouwbedrijven in de omgeving van Dalfsen: een rundveehouderij, vleeskuikenhouderij en een varkensbedrijf
Hierbij was ook Ernst Cramer, de nieuwe landbouwwoordvoerder van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie aanwezig.

FEBRUARI 2007
De ChristenUnie heeft zich achter de zineswijze van het College van gedeputeerde Staen gesteld met betrekking tot de Natura 2000 problematiek. De claim op perspectiefvolle landbouwbedrijven is te groot. Er moet goed gekeken worden wat uiteindelijk het effect is van de uitkoop van landbouwbedrijven op de ontwikkeling van nieuwe natuur.
MARJAN VAN DER BENT

Uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie Overijssel 2007 - 2011
Programma Landelijk Gebied
Trends en uitgangspunten
Het bouwen en bewaren van de aarde is een scheppingsopdracht die vanuit de Bijbel tot ons komt.
De ChristenUnie kiest daarom voor harmonie tussen landbouw en natuurbelangen om samen verder te komen. Het gebiedsgericht werken biedt hiervoor een goede mogelijkheid om tot een breed draagvlak te komen. Zij vindt de agrarische sector van groot belang. Gezinsbedrijven vormen daarbij de ruggengraat van de land- en tuinbouw.
De ChristenUnie ziet een drietal mogelijkheden voor agrarische bedrijven: bevorderen van land- en tuinbouw door schaalvergroting en innovatie, impuls geven aan agrarische verbreding én blijven streven naar biologische landbouw.
De gestage daling van het aantal landbouwbedrijven is voor de ChristenUnie reden voor zorg. In de diverse besluitvormingsprocessen dient de positie van de perspectiefvolle land- en tuinbouw voorrang te krijgen.
De ChristenUnie vindt de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur, waarvan de Robuuste Verbindingszones onderdeel zijn, belangrijk. Voorkomen moet echter worden dat deze zones leiden tot verlies van cultuurhistorische waardevolle gebieden en bestaande biodiversiteit. Een verstandige inrichting en goed onderhoud van de natuur is gebaat bij de inzet van de natuurbeschermingsorganisaties en van particuliere grondeigenaren. Langlopende regelingen voor particulier- en agrarisch natuurbeheer leveren hieraan een goede bijdrage.
Het Investeringsbudget Landelijke Gebied (ILG) stelt provincies, samen met gemeenten en waterschappen, in staat om op effectieve wijze de rijksdoelen voor het landelijk gebied te realiseren.
Speerpunten voor landbouw en natuur
1. Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur gebeurt op basis van vrijwilligheid; het uitkopen van gehele agrarische bedrijven (grond en gebouwen) tegen reële waarden is daarbij uitgangspunt.
2. De standaardgrootte van een agrarisch bouwblok wordt vergroot tot maximaal 1,5 ha. Een qua vorm flexibel bouwblok wordt mogelijk gemaakt.
3. Kennis over duurzame land- en tuinbouw wordt breed verspreid onder agrariërs.
4. Boeren en riettelers krijgen een reële vergoeding voor agrarisch natuurbeheer en landschapsonderhoud.
5. De provincie zet in op een netwerk van begeleiding en hulpverlening voor ondernemers die hun bedrijf beëindigen. De levensbeschouwelijke identiteit van de hulpverlening speelt hierbij een belangrijke rol.
Speerpunten voor het landelijk gebied
1. Provinciale Staten stellen de kaders vast voor de uitvoering van het ILG met de gemeenten (Bestuurlijk Gebiedsgericht Overleg) en waterschappen.
2. In het ILG moet voldoende budget beschikbaar zijn voor gebieden die niet onder de Reconstructie vallen (Noordwest Overijssel, Noordoost Overijssel, Zwolle/Kampen).
3. In het kader van de continuïteit van het gebiedsgericht werken wordt aan elk gebied budget beschikbaar gesteld voor voltijds gebiedscoördinatoren.
4. De uitvoering van het programma Groene en Blauwe Diensten (natuur en water) wordt voortvarend opgepakt. Een doeltreffende financieringsstructuur is nodig voor een goed beheer en onderhoud van het landschap.
5. De provincie verleent planologische medewerking aan agrariërs die nevenactiviteiten willen opstarten.

Archief > 2007 > maart