Uit de Stentor van 1 maart 2007

donderdag 01 maart 2007

Onze lijsttrekker Marjan van der Bent was aanwezig bij de protestactie van
boeren tegen de aanleg van Robuuste verbindingszones.

Marjan van der Bent let op landbouw
door Sandra Veltmaat

WITHAREN - Het platteland ligt Marjan van der Bent - van den Hout na aan het hart. Zo'n twintig jaar runde ze samen met haar man een varkenshouderij in Witharen. Vier jaar geleden zijn ze daarmee gestopt. Voor haar brak een tijd aan met vooral veel vergaderingen, spreekbeurten en democratisch werk.
Vier jaar is ze nu Statenlid voor de ChristenUnie. Vorige week is ze fractieleider geworden, en tegelijkertijd lijsttrekker voor de Statenverkiezingen op 7 maart. "Ik loop nu al zo'n vijfentwintig jaar mee in de politiek. Ben achter de schermen begonnen en steeds meer gaan doen. Ik vind het leuk, en blijk ook de kwaliteiten te hebben."

Dat ze als vrouw nu de fractie leidt vindt ze geen bijzonderheid. "Emancipatie was nooit een issue voor mij. Feit is dat er nu bij onze fractie veel meer vrouwen aan het werk zijn. De verkiezingscampagne wordt geleid door een vrouw. De ChristenUnie investeert wel veel in opleidingen van vrouwen."

De provinciale politiek is voor de meeste mensen ongrijpbaar. "Mensen hebben vaak geen zicht op de kwesties waar het in de Provinciale Staten over gaat. Maar als het hun directe leefomgeving aangaat, weten mensen je wel te vinden. Bij kwesties zoals bijvoorbeeld de Rondweg Ommen hoor je de mensen die erbij betrokken zijn. Maar de mensen uit bijvoorbeeld Vilsteren slaan het niet op, want ze hebben er niets mee te maken."

De kloof tussen de provincie en de burger is groot, zo merkt ook Van der Bent. "Mensen in Ommen kennen me niet direct als Statenlid. Die afstand is eigenlijk automatisch. Het gaat in de Staten niet over je voortuintje, dus zo vaak heb je er niet mee te maken."

Indirect zijn er veel provinciale zaken die inwoners van Overijssel aangaan. Zo gaat de provincie over het openbaar vervoer. "Wij maken ons sterk voor goede aansluitingen tussen Zwolle en Emmen, maar ook moet je met de bus van de Markt in Ommen naar het station kunnen. Dat kan nu alleen met de scholierenbussen. Als die om tien over vier 's middags niet meer rijden, kom je niet meer bij het station met de bus."

Van der Bent vermoedt, en met haar vele anderen, dat de regeringsdeelname van de ChristenUnie in het nieuwe kabinet voor de Provinciale Statenverkiezingen ook heel positief kan uitpakken. "Wij denken dat we zeker vier zetels kunnen halen, en misschien wel vijf. Misschien worden we in de Overijsselse Staten wel van oppositiepartij collegepartij. Dat zal dan nog wel een hele omschakeling worden. Maar we zullen onze scherpte niet kwijtraken."

"De regeringsdeelname is een soort landelijke erkenning voor onze jarenlange inzet en vakmanschap", stelt de Witharense, die zich vooral inzet voor het landelijk gebied. "Wij willen het perspectief van de landbouw naar voren schuiven. De claim op landbouwgrond, in het bijzonder voor de plannen voor de Robuuste Verbindingszone, is te groot. Er moet meer rekening gehouden worden met perspectiefvolle bedrijven. De afgesproken grenzen zijn nu nog flexibel. Er zijn ook agrariërs die graag willen verkopen. Dat vergt nog heel wat rek- en trekwerk."

'We zullen onze scherpte niet kwijtraken als we in het college komen.

Archief > 2007 > maart