Uit de Stentor van 1 maart 2007

donderdag 01 maart 2007

BALKBRUG/WITHAREN - Boeren in Witharen willen niet wijken voor edelherten. Inwoners van het gebied en de land en tuinbouworganisatie LTO maken dat door plaatsing van actieborden duidelijk. Witharen zou volgens de plannen van robuuste ecologische verbindingszones het Reestdal fysiek in contact moeten brengen met het Vechtdal.

Boeren willen niet wijken voor herten
door Wim de Jonge

Het eerste actiebord werd gisteren aan de Maatschappijkwijk onthuld door Jannie Lamberts, voorzitter van LTO Noord. Het moment van de ludieke actie was niet toevallig gekozen.

,,Het is het slotoffensief voor de provinciale verkiezingen. Een aantal politici ziet in dat wat door ambtenaren is klaargemaakt wat te ver gegrepen zou kunnen zijn'', hield buurtbewoner en boer Henk Timmerman zijn gehoor van (kandidaat)statenleden van ChristenUnie, CDA en VVD voor.

Volgens medestander Wim van der Heide zijn er drie belangrijke argumenten tegen de robuuste verbindingszone, die contact tussen planten en dieren in Reest- en Vechtdal mogelijk moet maken. Van der Heide haalt aan dat een andere bestemming voor gronden een schadepost voor boeren betekent. Het schrikt potentiële kopers af. Ook zullen naar zijn mening vijf bedrijven moeten worden uitgekocht, tegen een prijskaartje van drie tot vijf miljoen euro per bedrijf.

Ook hamert Van der Heide op het belang van behoud van landbouwgronden en op het feit dat het gebied al een rijke biotoop heeft. Nieuwe fysieke verbindingen tussen de natuurgebieden hebben volgens hem weinig zin.

,,Dieren moet dan migreren naar plekken waar niets te vreten is. We hebben als boeren al veel gerealiseerd en verbindingszones zijn er al in het gebied. Bijvoorbeeld voor dassen. Het edelhert komt hier echt niet. Het plan is een combinatie van ambtelijk tekenen en emotie.''

Timmerman gaat zelf een stap verder. ,,De politiek zou lef moeten hebben om tegen milieuorganisaties in te gaan. Zij frustreren zaken door op emoties te spelen. Zij stimuleren daarmee hun eigen belang (ledenbehoud), maar niet dat van boeren en de samenleving.''

De buurtbewoners krijgen steun van LTO.

Die organisatie is geen voorstander van de ecologische verbindingszone en vraagt de politiek om nog eens naar nut en noodzaak te kijken.

Voorzitter Lamberts wil dat wanneer de plannen toch doorgaan er een goede regeling komt voor bedrijven, die moeten wijken.

,,De regie is bij Overijssel. Als Gedeputeerde Staten er niet achter kunnen staan, dan moet het retour afzender. Zeg dan: Rijk, los het zelf maar op.''

Archief > 2007 > maart