MAIDENSPEECH LIJSTTREKKER MARJAN VAN DER BENT

donderdag 15 februari 2007

BIJDRAGE START CAMPAGNE CHRISTENUNIE 10 februari 2007

Beste mensen,
Wat is het fijn om hier allemaal bij elkaar te zijn op dit ChristenUnie familiefeest.
Want dat is mij duidelijk geworden de afgelopen periode: we herkennen elkaar op grond van ons geloof. Daarom ben ik heel blij dat Johan mij de Bijbel en het Verkiezingsprogramma overhandigd heeft.

Het thema van ons verkiezingsprogramma, waar de hele fractie onder leiding van Arend van Herwijnen aan heeft meegeschreven is “Kiezen voor elkaar”.Daarmee vatten we de begrippen christelijk sociaal en rentmeesterschap. Dat zijn twee fundamentele aspecten voor de ChristenUnie die wezenlijk verschil maken. Op blz 4 werken we dit uit
Voor elkaar is …samen leven en voor elkaar…… is samen werken.
Opmerkelijk dat dit ook het motto van het nieuwe kabinet is. Het tijdperk van het individualisme heeft daarmee een forse tik gekregen.

Vanmiddag mag ik met gepaste trots onze verkiezingsfolder presenteren:
In onze verkiezingsfolder werken we het verkiezingsprogramma uit via drie hoofdlijnen:
* rechtvaardig en sociaal beleid,
* goede en veilige woonomgeving
* verantwoord omgaan met ruimte en milieu
In het principiële gedeelte verwoord ikzelf wat voor mij de bijbelse grondslag van de ChristenUnie inhoudt: de Bijbel is voor mij niet alleen inspiratiebron en richtsnoer, maar ook gezaghebbend voor het dagelijks leven. In de afgelopen periode heb ikzelf als Statenlid ervaren hoe actueel de bijbelse visie is: we zijn midden in de samenleving aanwezig op een herkenbare, eigentijdse manier, maar bovenal vanuit een bewogen houding. Dat onderscheidt de ChristenUnie: misschien denkt u bij uzelf …. Is dat het nu ……… Ja dat is het herkenbaar, eigentijds en bewogen en dat mogen we niet onderschatten. Dat valt ook op buiten de kringen van de ChristenUnie: onze fractie is zeer regelmatig aanwezig op bijeenkomsten van maatschappelijke organisaties of organiseert zelf werkbezoeken en besprekingen met deze organisaties.
Dit alles heb ik onder woorden gebracht met de slogan:
deze bijbelse visie is verrassend actueel.
Ik wil hier graag de tekst uit Hebreeën 13: 8 noemen; Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. Het perspectief van die tekst is mijn diepste drijfveer om mijn politieke roeping te aanvaarden.

De ChristenUnie is op dit moment in de Staten van Overijssel de vierde partij, met 4 zetels zelfs de grootste oppositiepartij. De Staten gaan bij deze verkiezingen terug van 63 naar 47 zetels: een kwart minder. Toch gaan we ervan uit dat de ChristenUnie in ieder geval die vier zetels kan vasthouden. En ook de vijfde zetel is beslist niet onmogelijk gelet op de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. En wie weet……. Ik zeg het nogmaals met nadruk en met hoofdletters WIE weet. Een goede verkiezingsuitslag op 7 maart kan ook deuren voor de Coalitiebesprekingen in Overijssel openen. Wij gaan die verantwoordelijkheid niet uit de weg.

Ik hecht eraan om op te merken dat ik dat niet in m’n eentje kan; de fractie vormt een team met specifieke deskundigheid van Freek Nieuwenhuis en Tjeerd Oostra op hun portefeuilles. We zullen de inbreng en ervaring van Johan gaan missen; daartegenover staan Klaasje Huisman op nr 4 en Henriëtte van der Graaf op nr 6, ervaren steunfractieleden. En op nr 5 nieuwkomer Gerrit Jan Merkus uit Kampen: hij heeft zijn sporen al verdiend door de uitstekende vormgeving van Verkiezingsprogramma en folder.

De Statenfractie blijft inzetten op goede kontakten en korte lijnen met ChristenUnie wethouders, burgemeesters en raadsfracties. Afgelopen periode zijn we begonnen om 1 x per jaar de fracties te ontmoeten en bij te praten over actuele onderwerpen. Hiermee geven we binnen de ChristenUnie vorm aan de gedachte over het Middenbestuur. In ons verkiezingsprogramma vindt u een bijzondere bijlage met als titel: wat doet de provincie eigenlijk. Hiermee stelt de Christenunie zich achter de nieuwe bestuurlijke visie van de provincie Overijssel: de vitale coalitie genoemd.

De ChristenUnie is gebaat bij een stevige politieke basis bij alle bestuurslagen: de gemeenteraadsverkiezingen zijn goed verlopen, de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen heeft boven verwachting positief uitgewerkt. We hopen deze goede lijn vast te houden. Uw stem telt dubbel: Provinciale Staten kiezen de Eerste kamer! Een goede verkiezingsuitslag voor de Provinciale Staten en daardoor voor de Eerste Kamer is een steun in de rug van onze Tweede Kamerfractie en het nieuwe kabinet.

Daarom roep ik u vandaag allemaal op als ambassadeurs van de ChristenUnie in uw eigen omgeving aan de slag te gaan: laten we er met elkaar voor gaan! Laten we ook deze derde verkiezingen binnen een jaar inhoud geven en benutten! We leven Goddank in een vrij land en we hebben als christenen de mogelijkheid onze stem te laten horen.
Ik heb er zin in … doet u mee?
Kies dan voor de ChristenUnie, kies voor elkaar in Overijssel en ga met God.

Marjan van der Bent – van den Hout, lijsttrekker ChristenUnie Overijssel
10 februari 2007