De partij voor de boer en z’n vee

maandag 12 februari 2007

Met deze bijzondere titel wil ik uw aandacht vragen voor de landbouwsector. Het GMV-agrarisch heeft vrijdag 26 januari een werkbezoek georganiseerd voor Ernst Cramer, de nieuwe landbouwwoordvoerder van de ChristenUnie in de Tweede Kamer en de Statenfractie van de ChristenUnie. Het was een bijeenkomst in kleine kring; hierdoor kon er open en eerlijk gesproken worden.

We zijn te gast geweest op een melkveehouderij, een pluimveebedrijf en een varkenshouderij.
Stuk voor stuk bedrijven met perspectief met ondernemers die hart voor hun dieren hebben.
Als rode draad liep door het gesprek hoe je als Christen op grond van de Bijbel omgaat met dierenwelzijn en biotechnologie. Hoe ver kun je gaan? Heel duidelijk werd dat boeren nu al aan een grote hoeveelheid eisen op gebied van dierenwelzijn en milieu moeten voldoen. De opbrengstprijzen voor landbouw blijven daar ver bij achter. De consument wil niet werkelijk betalen voor diergezondheid enz. De boeren worden mede door het Europese beleid gedwongen tot schaalvergroting, die enorme investeringen met zich meebrengt.

Wat kunnen we er in de provincie Overijssel aan doen? De ChristenUnie Overijssel heeft in haar verkiezingsprogramma geschreven: De ChristenUnie vindt de agrarische sector van groot belang. De ChristenUnie ziet een drietal mogelijkheden voor agrarische bedrijven:
- bevorderen van land- en tuinbouw door schaalvergroting en innovatie in alle sectoren
- impuls geven aan de agrarische verbreding en
- ook blijven streven naar biologische landbouw.
Hierbij kan de boer zijn eigen keuze als ondernemer maken. Wij zetten dus in op en sterke landbouw. De bijdrage van het Agrocluster in Overijssel is groot: zo’n 10% aan de regionale economie. Dat blijkt uit een studie die de Provincie Overijssel heeft laten doen naar de positie van de landbouw in Overijssel. De ChristenUnie heeft onmiddellijk gevraagd dit rapport in de Statencommissie Ruimte en Groen te bespreken. Dit gebeurt a.s. woensdag 7 februari.
Inmiddels hebben we ook een uitstekend verslag ontvangen van een bespreking met de verschillende landbouwsectoren zelf: “ de toekomst verkend, naar een innovatieagenda voor de landbouw in Overijssel”. De agrarische sector vraagt om een Agrarische Hoofdstructuur waarin niet telkens nieuwe beperkingen aan bedrijven gesteld worden, om minder regelgeving en onderlinge afstemming van procedures voor het aanvragen van vergunningen. Hier kan de provincie iets aan doen! Daarnaast ook de insteek van duurzaamheid: onderzoek, kennisoverdracht en voorlichting naar wat haalbaar en betaalbaar is op het gebied van dierenwelzijn en milieu. Hierin moeten we als politiek en samenleving onze verantwoordelijkheid nemen en naast de boer gaan staan. Dus geen nieuwe wetgeving die individuele bedrijven treffen, maar zoeken naar oplossingen en stimulansen die voor boer en dier aantrekkelijk zijn. Daarom kiest de ChristenUnie voor land- en tuinbouw en draagt de sector een warm hart toe: onze partij is voor de boer en zijn vee!

Marjan van der Bent
Januari 2007