Investeringsbudget landelijk gebied (ILG) in de praktijk

vrijdag 29 december 2006

De rijksoverheid gaat een nieuwe koers varen: verschillende subsidieregelingen voor het landelijk gebied worden bij elkaar gevoegd. De provincies krijgen nu de verantwoordelijkheid voor het realiseren van de Rijksdoelen. Ook komen daar de eigen doelen van de provincie bij.
Het ILG beslaat de periode 2007 – 2013. Voor het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) zijn de volgende prioriteiten in het Overijssels beleid vastgesteld:

1. perspectiefvolle landbouw
2. behoud en versterking van de kwaliteit van natuur en (cultuurlandschap)
3. economische vitaliteit
4. sociale vitaliteit en leefbaarheid
5. veerkrachtig watersysteem

De invoering van het ILG en de samenhangende decentralisatie van Rijk naar provincie is een ongekend grote operatie. De onderhandelingen met het Rijk zijn inmiddels afgerond De tweede fase die al in 2006 van start is gegaan is de doorvoering van het ILG naar de gebieden in Overijssels. Dat was een erg moeilijke periode. Onder grote tijdsdruk moesten gemeentes een nieuw Programma invoeren waarbij nog erg veel onzeker was. Wij kregen van verschillende kanten te horen dat dit beslist niet goed liep. De Statenfractie van de ChristenUnie wilde er absoluut van overtuigd zijn dat de invoering werkelijk bijdroeg aan de realisatie van het Investeringsbudget. Immers voor het behalen van de doelen is de provincie afhankelijk van de Gebieden. Daarover hebben we in de Commissie Ruimte en Groen pittige vragen gesteld aan gedeputeerde Jansen. Die hebben er toe bijgedragen dat het overleg met de gebieden op een juiste manier is afgerond. Nu gaan de gebieden eerst aan het werk en wachten we gaandeweg de berichten en evaluatie af.
(Marjan van der Bent)

Archief > 2006 > december