ChristenUnie blijft zich verzetten tegen burgerluchtvaart in Twente

donderdag 14 december 2006

De ChristenUnie fractie had voor de commissie vergadering van 6 december het voorstel “Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente” bestudeerd en had het standpunt ingenomen om tegen te stemmen.

Een belangrijke afweging daarbij was ons eerder ingenomen standpunt (febr. 2005) om niet verder te gaan met de ontwikkeling van een luchthaven in Twente. Wij vinden dat ongewent en ook niet noodzakelijk, gelet op de mogelijkheden die de luchthavens van zowel FMO als Stadtlohn bieden voor burgerluchtvaart en zakenverkeer. Beide luchthavens liggen in de omgeving en kunnen voorkomen dat we gigantische investeringen moeten doen in een ontwikkeling waarvan het resultaat uiterst discutabel is. Beide luchthavens passen ook in de grensoverstijgende samenwerking binnen de Euregio.

Toch heeft de bespreking van 6 december ons opnieuw aan het nadenken gebracht.
Niet dat ons standpunt met betrekking tot de onwenselijkheid van de luchthaven Twente is veranderd. Ook alle inspraakreacties van de laatste dagen en tijdens deze statenvergadering versterken ons in het door ons ingenomen standpunt.
Maar de vraag is aan nu de orde of met het voorstel dat nu voorligt een kritisch beslispunt wordt overschreden, of dat met het conceptbesluit noodzakelijke stappen worden genomen die ook zonder luchthaven genomen moeten worden. Het voorstel dat er nu ligt is niet een go/no go voorstel, hoezeer dit ook eerder dit jaar nog werd verwacht. Gedeputeerde Rietkerk gaat er nu vanuit dat dat wel 2008 gaat worden.

Wanneer mijn fractie nu, met de kennis van de discussie van 6 december, naar de besluittekst kijkt, dan komt zij tot de volgende conclusies en vragen.
  1. Als voortgangsrapportage geeft het voorstel de stand van zaken weer en is als zodanig acceptabel. Tegelijk zien dat er nog veel vragen te beantwoorden zijn. Dat bleek ook in de commissie.
  2. Het doorschuiven van budget is een formele zaak en acceptabel.
  3. Met de startnotitie MER hebben we wat meer problemen. Immers de basis voor de startnotitie MER is een “herontwikkeling luchthaven” en daar zijn we niet zo blij mee. Anderzijds zal in de MER ook een 550.000 variant worden meegenomen. Een variant die vast laat zien dat zo’n variant economisch niet rendabel is. Het woord “rendabel” staat toch niet voor niets in deze startnotitie. Bovendien komt de MER nog terug wanneer we in april 2007 de definitieve richtlijnen voor de MER vaststellen. De gedeputeerde zou het voor ons echter veel gemakkelijker maken om voor dit onderdeel van het besluit te stemmen als hij nu toezegt dat in de MER ook de variant wordt meegenomen die de effecten bestudeert van het gebruik van de luchthaven FMO, zonder een luchthaven in Twente.
  4. De gedeputeerde heeft ons overtuigd van de wenselijkheid om voorbereidingen te treffen voor participatie bij het verwerven van de gronden.
    We hebben begrepen dat er begin 2007 een verantwoordingsvoorstel komt over de grondovereenkomst. Met het akkoord gaan met dit deel van het voorstel zeggen we nog niet dat het verantwoordingsvoorstel, gelet op de nu nog onzekere financiële en juridische aspecten daarin, op onze instemming kan rekenen.

Archief > 2006 > december