Fractie maakt waardevolle ronde door de Kop van Overijssel

WhatsApp Image 2022-11-02 at 7.49.05 PM.jpegmaandag 07 november 2022

Onze fractie stak woensdag 2 november ‘de kop’ op met een werkbezoek aan een uniek Overijssels gebied. Op drie locaties in Steenwijkerland lieten de fractieleden zich informeren over verschillende actuele onderwerpen. Onze partijgenoten van ChristenUnie Steenwijkerland ontvingen de voltallige Statenfractie in Ossenzijl in het Nationaal Park Weerribben-Wieden.

Na kennismaking trapte Wim Liesker af met een presentatie over een belangrijke kwestie die het dorp al jaren bezighoudt. Als voorzitter van Plaatselijk Belang Ossenzijl maakt hij zich met medestanders hard voor een nieuwe randweg om verkeersinfarcten, vaak in toeristisch seizoen, te voorkomen in de toekomst. Liesker nam ons mee in het proces dat na veel hobbels richting een geslaagd einde gaat. ‘De dubbele flessenhals’ bij de centrale ophaalbrug zorgt al lang voor veel verkeersdrukte: “Het dorp loopt zomers vast op weg én water.”  Plaatselijk Belang kwam in 2019 in actie. Liesker: ”We moesten uit de krant vernemen dat de gemeenten bij ons een transferium ging bouwen om toerismestromen te verleggen.” Dat bewoners niet eerder waren betrokken bij de plannen bleek een ‘schoonheidsfoutje’. Liesker: “Er was verontwaardiging, het gaat om ons dorp.” Meer toeristen naar Ossenzijl is niet het probleem, maar dan wel met minder verkeer dwars door het dorp. Zo ontstonden de gesprekken met de gemeente over de randweg-optie, waar inmiddels na hard werken een intentieverklaring voor ligt.

Kartrekker
Liesker: “We hebben nu de mooie situatie dat we met Gemeente, Provincie en Staatsbosbeheer een totaalplan hebben inclusief een ecologische verbindingszone.” De Provincie is kartrekker van die groene verbinding tussen Weerribbben-Wieden en natuurgebied Rottige Meente, iets ten noorden in Friesland. Fractievoorzitter Renate van der Velde sprak namens de fractie haar waardering uit voor alle geleverde inspanningen van Plaatselijk Belang Ossenzijl.

In het huidige bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer vertelde projectleider Theo de Bruin over een belangrijk onderdeel wat betreft de toeristische ontwikkeling van de Weerribben-Wieden. Hij werkt aan de voorbereidingen van het European Wetland Center, een moderne duurzame ontmoetingsplek op de plek van het huidige bezoekerscentrum. De Bruin: “We gaan hier bouwen aan ‘het huis’ van het nationaal park”. Hij toont fraaie schetsen en voorbeelden hoe met lokale middelen als hard geperst turf en riet een nieuw centrum wordt gebouwd.

De tweede stop van de dag was in Blokzijl, waar we werden onthaald door wethouder Marcel Scheringa. Ook daar speelt verkeersproblematiek, maar dan in de kern van het historische centrum. Zwaar verkeer door nauwe straatjes levert voor verkeerstechnische uitdagingen. Ook in Blokzijl zou een nieuwe weg om het centrum eventueel oplossing kunnen bieden. We maakten samen met de wethouder een wandeling door het schitterende stadje en bespraken de zorgen van bewoners, ondernemers en gemeentebestuur.

Innovatieve kringloop
In de Gieterse polder waren we daarna te gast op het imposante agri-bedrijf van Pieter Winter. Met een presentatie op zijn kantoor liet Winter zien hoe hij zich als breed georiënteerde veehouder/landbouwer ondernemend ontwikkelt. Met meer dan twintig werknemers in dienst houdt hij Agro Giethoorn draaiend. Hij verbouwt frietaardappelen voor ’s werelds grootste fastfoodketen en ook de marktleider in de chips haalt een substantieel deel van de piepers bij Winters bedrijf. Daarnaast houdt hij ook pluimvee. Wat echt in het oog springt is de energiehuishouding van het bedrijf. Met vier mestvergisters heeft Winter een biogasinstallatie op zijn erf wat onderdeel is van een innovatieve kringloop. De kippenstallen vragen stroom en warmte, maar leveren ook energie in de vorm van mest. Daarmee wordt in combinatie met onder meer restproducten van aardappelen energie opgewekt voor het bedrijf. Voor ons als politici was dit bedrijfsbezoek erg leerzaam. Statenlid Sybren Stelpstra: “Het is goed om dit soort verhalen en praktijken te kennen, met name voor de gebiedsgerichte aanpak wat betreft stikstof.”

We zijn de lokale ChristenUnie-fractie, Jantina Drijfhout en Henk Boxum, heel dankbaar voor het ontvangst en de rondleiding door hun gemeente. Werkbezoeken stonden als gevolg van coronamaatregelen lange tijd op halt. We merkten tijdens het bezoek aan Steenwijkerland opnieuw hoe belangrijk het is om de provincie in te gaan en vanuit inwoners zelf de verhalen te horen.