Op werkbezoek bij Uitgekookt

Uitgekookt1.JPGvrijdag 18 januari 2019

Deze week was de Statenfractie samen met de ChristenUnie fractie Kampen op werkbezoek bij Johan van Marle, de ondernemer van Uitgekookt. Van Marle heeft een gloednieuw pand voor zijn bedrijf Uitgekookt gerealiseerd direct aan de rand van IJsselmuiden. Hij zit meteen aan de IJsselbrug, voor alle logistieke bewegingen is dat buitengewoon handig. Uitgekookt is een buitengewone cateraar. Landelijk bezorgen ze verse maaltijden thuis of op het werk. Ze zijn ook cateraar die een brede regio bedient. Alle gerechten worden vers bereid zonder onnatuurlijke toevoegingen. De producten halen ze het liefst bij telers in de eigen regio. En met de Koekoekspolder in IJsselmuiden is dat bij wijze van spreken op loopafstand, maar ook andere producten, zoals vlees uit het Vechtdal komen uit de nabije regio. En met een collega als Postuma AGF versterk je elkaar alleen maar.

Verantwoord ondernemen

Vorig jaar ontving Van Marle met Uitgekookt de MVO Award in Overijssel. Het bedrijf kenmerkt zich door een uitzonderlijke visie op verantwoord ondernemen. Zowel als het gaat om het product als om de mensen is het een bedrijf dat voorop loopt. De Statenfractie van de ChristenUnie in Overijssel raakte er stevig van onder de indruk. “Jammer, dat onze minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Carola Schouten, er niet bij was. Het is een bedrijf waar de minister de vingers bij zou aflikken.”, bedacht ik mij.

Bedrijventerrein

Waarom vertel ik dit zo uitvoerig. Een enkel jaar geleden werden wij o.a. door Van Marle en zij collega bedrijf Postuma in IJsselmuiden uitgenodigd op hun bedrijf op het overvolle, kleinschalige bedrijven terrein Spoorlanden. De expansieplannen van deze ondernemers in groente en fruit en voedsel konden daar niet gerealiseerd worden. Als er geen uitbreiding mogelijk zou zijn op Spoorlanden moesten ze vertrekken en de regels waren daar ook op gericht om het teveel aan bedrijventerreinen in Overijssel nieuw uitgifte in de weg stond. Voor deze specifieke en gewortelde IJsselmuider ondernemers, familiebedrijven is dat bijna letterlijk een brug te ver. Gelukkig is het opgelost en hebben overheden ruimte gevonden voor uitbreiding. Nu staan en mooie moderne bedrijven op de kop van IJsselmuiden. Bovendien zijn de bedrijven Uitgekookt en Postuma AGF collega’s die elkaar op een mooie wijze aanvullen en samenwerken. De ChristenUnie Overijssel kreeg een kijkje in de keuken van een de modernste verse maaltijdverzorgers en cateraars van ons land, dynamisch en vooruitstrevend.

Herstructurering

En een goede bijkomstigheid is, dat met het vertrek van deze bedrijven van Spoorlanden ook het oude bedrijventerrein de ruimte krijgt om te revitaliseren en te vernieuwen. Die moderne manier van herstructureren is er ook een waar de provincie energie insteekt bijvoorbeeld met de Herstructureringsmaatschappij Overijsel (HMO). De ChristenUnie Overijssel waardeert en stimuleert dit soort innovatief ondernemerschap en beleid in Overijssel. Het werkbezoek in IJsselmuiden bevestigde de Statenfractie van de ChristenUnie in die politieke lijn.

Jan Westert

Archief > 2019 > januari