Eindadvies Kwaliteitsteam Technology Base Twente

luchthaven twentevrijdag 25 november 2016

De ChristenUnie is tevreden met de behandeling van het Eindadvies van het Kwaliteitsteam in de commissie Economie van provinciale Staten. De commotie over het niet tijdig verstrekken van het eindadvies is daarmee voor wat betreft de ChristenUnie voorbij. Gedeputeerde Van Hijum had een helder verhaal. Daarmee is voor de ChristenUnie de kous af. We willen naar een uitwerking en slagvaardige uitvoering toe.

Al eerder had de ChristenUnie niet ingestemd met het verzoek van de PvdA om een interpellatiedebat te houden. We gunnen anderen graag hun democratische middelen, maar de urgentie moet aantoonbaar zijn. Het dossier ‘vliegveld Twente vraagt om zorgvuldigheid, draagvlak en het voorkomen van onnodige polarisatie. Daarom gaf de ChristenUnie de voorkeur aan een normale behandeling in de commissie. De uitvoerige schriftelijke beantwoording van GS op de vragen van de PvdA/SP kon daarbij ook worden betrokken. Dat was voor de ChristenUnie winst.

De ChristenUnie kon zich de vragen van de PvdA over het verstrekken van het Eindadvies wel voorstellen. Er was geen reden het rapport aan de openbaarheid te onthouden. Op dat punt is er een verschil van interpretatie tussen het Kwaliteitsteam en het College van GS. De ChristenUnie vindt op basis van het debat dat de gedeputeerde dat ordentelijk heeft uitgelegd. Met een iets meer proactieve en empathische houding was het debat over het niet tijdig verstrekken van het Eindadvies overbodig geweest. Gedeputeerde Van Hijum sloot zich bij die constatering aan. Wat de ChristenUnie betreft is daarmee de kous af. Te meer, daar ook inhoudelijk het advies van het Kwaliteitsteam wordt overgenomen.

In februari komt GS nu met voorstellen voor een verdere inrichting van de structuur en de governance rond ADT. De fractie wil dan ook graag zien hoe de toekomst van de gemeenschappelijke regeling ADT, als uitvoeringsorganisatie eruitziet. De fractie had een vragen bij de beknellende motie van de gemeenteraad van Enschede. In die motie over een gebiedsregisseur wordt de rolverdeling tussen college en raad wel erg strak ingevuld. “We willen een governance vanuit een goede rolverdeling, waarbij Provinciale Staten niet op de stoel van het Dagelijks Bestuur gaan zitten. Dat komt de slagvaardigheid niet ten goede”, aldus fractievoorzitter Jan Westert.

In februari zal er uitgebreid worden verder gesproken over de uitwerking van Technology Base Twente.

Archief > 2016 > november