ChristenUnie wil minder medicijnresten in grond- en drinkwater

medicijnenmaandag 24 oktober 2016

De ChristenUnie Overijssel wil minder medicijnresten in de het drinkwater. De Statenleden Westert en Stelpstra hebben aan het College van Gedeputeerde Staten vragen gesteld om helderheid te krijgen over de rol en verantwoordelijkheid van de provincie bij deze problematiek.

De ChristenUnie heeft vernomen, dat een proef van het waterschap bij de Isala-klinieken om medicijnresten te zuiveren is gestopt vanwege de hoge kosten. De Statenfractie wil weten wat de resultaten van de proef zijn en welke kosten daarmee gemoeid zijn die een vervolg niet rechtvaardigen. Dient de vervuiler niet gewoon te betalen als de kosten te hoog zijn? Bovendien als het gaat om gezondheidsrisico’s komen dan de hoge kosten niet in een ander daglicht te staan, zo vragen Jan Westert en Sybren Stelpstra zich af.

De beide statenleden vragen zich af wat andere ziekenhuizen dan Isala in Overijssel op dit punt doen? Zij willen van het college een overzicht zien van de acties die plaatsvinden?
Overigens constateert de ChristenUnie dat het niet alleen om zorgaanbieders gaat, want 85% van de medicijnresten komt van gezinnen. Daarbij is het middel dyclofenac buitengewoon problematisch. Tegen die achtergrond vragen de beide statenleden ook naar overleg met de farmaceutische industrie over de afbreekbaarheid van stoffen? Uiteindelijk wil de ChristenUnie toe naar een gerichte beleidsaanpak in Overijssel.

Archief > 2016 > oktober