Streekfunctie en bovenlokale werkgelegenheid

hardenbergmaandag 25 januari 2016

Bij de herziening van de omgevingsvisie werd de bovenregionale streekfunctie van Hardenberg en Steenwijkerland ter discussie gesteld. Vanuit Hardenberg hebben ze ons dat luid en duidelijk laten weten, dat dat zo maar niet kon. Ook Steenwijkerland kwam inspreken bij de commissievergadering.

De streekfunctie was in het verleden toegekend aan deze twee plaatsen in Overijssel om hun bovenlokale positie te herkennen. Bovendien liggen beide plaatsen aan de rand van de provincie en vervullen een geheel eigen centrumfunctie. Dat komt tot uiting in het voorzieningenniveau op cultureel en onderwijsgebied, maar ook in een regionaal ziekenhuis. Het belangrijkste is echter dat de plaatsen zich economisch kunnen versterken, ter wille van de werkgelegenheid. Bij de ChristenUnie kunnen ze op een luisterend oor rekenen. We willen oog houden voor regionale centra die een eigen kracht vertegenwoordigen. De provincie zet in op concentratie in de stedelijke gebied, maar wil ook maatwerk leveren. Wij willen dat deze streekcentra vanwege hun regionale historie daar niet over hoeven in te zitten. Dus terug met die streekfunctie.

Maar er zijn meer plaatsen. Rijssen-Holten trok ook aan de bel. Een sterke gemeente, die een sterk economisch profiel heeft en de potentie om daarin verder te versterken. We zetten boven het coalitieakkoord ‘Overijssel werkt’. Dan moet je in de eerste plaats de kracht die je hebt benutten. daartoe hoeven niet allemaal streeffuncties te worden vergeven, maar dienen op een goede manier maatwerkafspraken te worden gemaakt. We willen dat het college van gedeputeerde staten daarmee aan de slag gaat en het economisch profiel van deze gemeente zo honoreert. De ChristenUnie is voor een provincie, waar werk en ondernemerschap kansen krijgen. De omgevingsvisie moet dat ondersteunen en niet blokkeren.

Jan Westert

Archief > 2016 > januari