N340

N340_Hessenpoortmaandag 07 september 2015

De N340 heeft de afgelopen weken weer veel aandacht gekregen. Zowel in de media als ook in het gebied bij de betrokkenen en belangenorganisaties. De ChristenUnie betreurt de onrust die is ontstaan en nu speelt. De discussie die afspeelt gaat momenteel over verschillende varianten, zoals de noordelijke variant, maar ook het reeds gekozen tracé. Voor beide varianten zijn voor- en tegenstanders.

De ChristenUnie Overijssel ziet geen meerwaarde in een discussie over varianten. Voor de Overijsselse fractie is het van belang dat de doelstellingen die worden nagestreefd worden gehaald. Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel werkt momenteel binnen financiële en inhoudelijke kaders aan een uitwerking van de N340 op het huidige tracé, zoals deze ook in het Provinciale Inpassingsplan (PIP) is vastgelegd. Voor de zomer zijn de Provinciale Staten (PS) geïnformeerd met een tussenrapportage, waarin is aangegeven dat het ontwerp wat er nu ligt financieel niet binnen de kaders valt. GS geeft aan dat zij in december met een definitief ontwerp naar PS zullen komen. Dan kan er ook een definitief oordeel plaatsvinden of het ontwerp binnen de gestelde kaders kan worden uitgevoerd.

Het proces van de N340 is langdurig en moeizaam. Mede daarom is afgesproken dat het deel van de aansluiting op de A28 tot bijna bij Dalfsen met voorrang wordt opgepakt, omdat dit deel niet ter discussie staat met betrekking tot de gestelde doelen. De ChristenUnie is hier voorstander van, zodat er ook daadwerkelijk gestart wordt.

In januari zullen PS gaan spreken over het resterende deel, globaal tussen Dalfsen en Varsen. Hierin wil de ChristenUnie toezien op het behalen van de doelstellingen. PS heeft destijds afgesproken dat de Veiligheid moet worden vergroot, de Leefbaarheid moet worden gewaarborgd en de Doorstroming moet worden verbeterd. Met name over de laatste doelstelling heersen momenteel veel twijfels, vanwaar uit nu de varianten discussie plaatsvindt. De ChristenUnie is ook van mening dat dit een wezenlijk onderdeel is van de te behalen doelstelling. De N340 is in de ogen van de ChristenUnie een belangrijke route voor de ontsluiting van Hardenberg en Ommen, maar ook richting Twente en het Noorden. Deze belangrijke as, verdient een goede oplossing. Dit gegeven, gezamenlijk met de overige doelstellingen van Veiligheid en Leefbaarheid zullen in relatie met de financiële haalbaarheid inzet zijn van de ChristenUnie voor de behandeling in PS in januari en daarna.

Mobiliteitsvisie

Op het gebied van verkeer en vervoer zijn er veel onderlinge verbanden tussen de verschillende mobiliteiten. De ChristenUnie hecht naast het belang voor goede wegen, die van belang zijn voor economische ontwikkeling en leefbaarheid in en van kernen, ook een sterk belang aan het openbaar vervoer en fietsverbindingen. GS heeft aan de PS toegezegd dat in 2015 gewerkt wordt aan een mobiliteitsvisie. Deze visie geeft een beeld op de relatie tussen de verschillende mobiliteiten en kan helpen om richting te geven aan behandeling van afzonderlijke voorstellen ten aanzien van bijvoorbeeld infrastructuur en openbaar vervoer. De ChristenUnie hecht grote waarde aan deze visie, om inhoudelijk sturing te kunnen geven aan behandeling van voorstellen. Met name op het gebied van openbaar vervoer staan we voor een gezamenlijke opgave. Er moet hierop bezuinigd worden, wat vraagt om een duidelijke visie op het Openbaar vervoer. Dit hangt nauw samen met andere mobiliteiten. Dit wil de ChristenUnie zo integraal mogelijk afwegen. Van belang daarbij is dat mensen mobiel blijven en hoe dat georganiseerd kan worden.

Archief > 2015 > september