Vier provincies bogen zich over de sluis bij Kornwerderzand

CU bestuurdersdonderdag 05 maart 2015

Met een uitgebreide delegatie trokken vier provincievertegenwoordigingen door Overijssel, Flevoland en Friesland om uiteindelijk gezamenlijk naar Kornwerderzand te reizen. Onderweg deed de delegatie twee scheepsbouwbedrijven en het havenbedrijf in Urk aan.

De bedrijven waren volstrekt duidelijk. “De sluis bij kornwerderzand is te klein en de vaargeul is te ondiep voor veel boten die hedendaags in gebruik zijn”. “Het kost Nederland geld en de werkgelegenheid wordt afgeremd”.  De Haagse overheid weet van het probleem maar wil voor 2050 de sluis niet verbreden. Onbegrijpelijk, zo vinden de vertegenwoordigers uit de vier provincies.

“Vanuit de Provinciale Staten proberen de bestuurders de werkgelegenheid te stimuleren en dan kan het niet zo zijn dat vanuit Den Haag de noodzakelijke medewerking niet wordt verleend.” Met man  en macht wordt geprobeerd de financiële kant van de zaak rond te krijgen, Hierbij draagt ook het bedrijfsleven fors bij.

De belangen zijn fors, het gaat om de binnenscheepvaart in de diverse regio’s , de verkoop van steeds grote zeer luxe boten aan het buitenland, die in bijvoorbeeld Lemmer of Vollenhove worden gebouwd,  de visserij van Urk en vrachtvervoer van en naar Lelystad. Al die boten moeten, willen ze hun klant bereiken, of de reis maken die voor in en export van groot belang zijn, door de vaargeulen en uiteindelijk de sluis. Die is nu te smal en te ondiep voor uitbreiding van nu al bestaande vaartuigen. Uitbreiding van de sluis, die trouwens al aan vervanging toe is, zal leiden tot grotere werkgelegenheid.

De ChristenUnie wil met het brede bezoek benadrukken dat samen optrekken voor de verbreding en verdieping van de sluizen van regionale en nationaal economische betekenis is. De provinciale lijsttrekkers van de ChristenUnie in Overijssel, Flevoland en Friesland namen aan dit programma deel. Ook de eurofractie van de ChristenUnie was vertegenwoordigd. Tk-kamerlid Carla Dik moest het door andere verplichtingen laten afweten, maar had laten weten de gezamenlijke inzet voor Kornwerderzand te delen.

Archief > 2015 > maart