Kamervragen ChristenUnie: maak N36-kruising Beerzerveld ongelijkvloers

N36 Arie Slob, Jan Westert en Jannes Janssen2maandag 16 februari 2015

ChristenUnie-leider Arie Slob heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld om een ongelijkvloerse N36-kruising bij Beerzerveld te realiseren. Slob ging maandag mee met de N36-tour van ChristenUnie Overijssel om “met eigen ogen de onveilige verkeerssituatie te zien”. Fractievoorzitter Jan Westert: “Op de N36 gebeuren veel dodelijke ongelukken en het verkeer neemt alleen maar toe. Daarom wil de ChristenUnie deze laatste onveilige kruising van de ‘dodenweg’ N36 snel aanpakken.”

Arie Slob en Jan Westert, ChristenUnie -lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen, kwamen met de de N36-tour langs diverse plekken. Bij knooppunt Beerze spraken zij met de gemeente Hardenberg en in Twenterand met een vertegenwoordiging van het college van B&W en een aantal ondernemers.

De N36 is volgens de ChristenUnie van steeds groter belang voor de verbinding tussen Twente en Drenthe, eigenlijk het hele noorden. Maar de problemen op de N36 worden, volgens de partij, met het nu beschikbare geld niet structureel opgelost. “Dat geld was al beschikbaar en is iets naar voren getrokken”, aldus Jan Westert. “ Zo’n sigaar uit eigen doos klinkt leuk, maar je kunt het maar één keer gebruiken.”

De verkeersveiligheid en het toerisme vragen volgens de ChristenUnie een structurele ongelijkvloerse kruising bij Beerzerveld. “We stoppen nu 1,2 miljoen in een verkeersinstallatie, maar structureel schuiven we het probleem door. Dat is verkeerd investeren, het is beter om de kruising Beerze in één keer goed aan te pakken.’”

Hoe de kruising gerealiseerd moet worden, liet wethouder Janssen van de gemeente Hardenberg zien op foto’s. De wethouder wil dat het geld voor de verkeerslichten wordt ingezet voor een ongelijkvloerse oplossing. Daarvoor wil hij van minister Schultz nog 5 miljoen euro en van de provincie 2 miljoen euro. “Dan hebben we een toekomstbestendige oplossing voor deze gevaarlijke kruising”, aldus de Hardenbergse wethouder.

Archief > 2015 > februari