Jan Westert en Sybren Stelpstra in Deventer

jan_met_boek_klmaandag 22 december 2014

Fractievoorzitter Jan Westert en burgerlid Sybren Stelpstra bezochten in aanloop naar de verkiezingen en de nieuwe statenperiode Deventer. Het belang van de samenwerking in de Stedendriehoek werd benadrukt. Deventer wil een centrale plek innemen. Daartoe zijn sterkeverbindingen van groot belang. De ChristenUnie is onder de indruk van de ambities van Deventer en het belang om de band met de provincie nadrukkelijke te versterken.

Burgemeester Andries Heidema nam de gelegenheid te baat de fractieleden te informeren over de wat Deventer heeft te bieden. Hij ging in op de speerpunten waar Deventer zich op richt.  Deventer is een 1. Boeiende leefstad, 2. Duurzame maakstad en 3.Open informatiestad.
De leefstad komt vooral tot uiting in de evenementen die Deventer organiseert in samenhang met wat zij als karakteristieke binnenstad biedt. Sprekend voorbeeld daarvan is het jaarlijkse “Dickens festival” of “Deventer op stelten” wat sfeer geeft en veel mensen trekt. Het jaarlijkse bezoekersaantal is rond de twee miljoen. Deventer streeft er naar dit te verdubbelen.
De duurzame maakindustrie heeft veel te maken met de clean-tech industrie. Veel hergebruik van grondstoffen is daarbij het streven, van cradle to cradle. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van de technicampus, die gevormd wordt door ondernemers, onderwijs en overheid (de 3 O’s).
De open informatiestad is zich aan het ontwikkelen omdat bedrijven in Deventer zich toeleggen op het digitaliseren van informatie. Daar is inmiddels veel kennis mee opgebouwd door het digitaliseren van archieven, wat voor andere steden en bedrijven kan worden ingezet.
Op het gebied van werkgelegenheid wordt nauw samengewerkt met Apeldoorn en Zutphen in de stedendriehoek,. Volgens burgemeester Heidema is het zaak dat gemeenten en de provincie over de grenzen heen blijven kijken.
Deventer ligt tussen diverse knooppunten in. Zo is er veel transport over water en ligt het aan één van de hoofdtransportassen van Europa. Ook de wegverbindingen met West- en Noord Nederland zijn goed over de A1 en de A50 ligt met Apeldoorn dichtbij. De komende jaren vinden daar nog wel investeringen in plaats. De treinverbindingen met het westen en oosten zijn goed. De lijn naar het noorden, via Zwolle is echter steeds van groter belang aan het worden en verdient daarom meer aandacht.
Er is in Deventer en in de stedendriehoek veel aandacht voor het sociaal kapitaal. Er is een strategische board waarin de 3 O’s vertegenwoordigd zijn. Daarin leert men van elkaars best practices en vindt afstemming plaats van aansluiting van het onderwijsaanbod bij werk.
Deventer wil, waar het kan, met de provincie en in Europees verband werken aan de energieonafhankelijkheid. Daarbij richt ze zich op het verminderen van de vraag naar energie, het hergebruik van bronnen, nadenken waar de energie het best vandaan gehaald kan worden (zon, wind, etc.)

Op zich heeft Deventer wel op het netvlies wat ze wil en men maakt daar stappen in. In provinciaal verband komt dat wel eens minder voor het voetlicht. Met Zwolle en Twente is Deventer echter één van de drie motoren van Overijssel. Het is de ambitie  om dat in de komende periode meer vorm te laten krijgen. Ook de ChristenUnie zal hier aandacht voor vragen. De fractie kreeg namens Deventer bij haar afscheid een kookboek met recepten voor gerechten typisch uit Deventer. Dat daarmee de smaak en het gevoel voor Deventer mag blijven.

Archief > 2014 > december