De rondweg om Weerselo

Weerselodonderdag 27 november 2014

Al 10 geleden namen de Staten van Overijssel het besluit om een rondweg om het dorp Weerselo aan te leggen. Dwars door Weerselo loopt de provinciale weg. Dat gaf en geeft allerlei leefbaarheidsproblemen, veiligheidsproblemen en geluidsoverlast.
De weg is alleen nog nooit aangelegd vanwege Natura 2000.

Deze weg zou een toename betekenen van stikstof op kwetsbare natuur. Het wachten was en is op de programmatische aanpak stikstof (PAS) die compenserende maatregelen mogelijk maakt. Naar verwachting kan medio 2015 de uitvoering van de PAS ter hand worden genomen. De provincie heeft daar geld voor klaarliggen.

Maar in 10 jaar tijd kan er veel veranderen, zo stelt Martha van Abbema, Statenlid namens de ChristenUnie. Krimp is voelbaar in gemeente Dinkelland; de verkeersintensiteiten is fors afgenomen.
Een deel van de inwoners ziet het verkeer liever in het dorp vanwege leefbaarheid. Men is beducht dat voorzieningen in het dorp verdwijnen als het verkeer omgeleid wordt.

Is een rondweg nog wel nodig?

Om deze vraag te beantwoorden vindt de ChristenUnie dat hier onderzoek naar gedaan moet worden.
Wij steunen dan ook het voorstel om hier een MKBA analyse (maatschappelijke kosten en baten analyse) op los te laten.
De uitkomsten daarvan kunnen beschouwd worden of een heroverweging van de rondweg nodig is.

Archief > 2014 > november