Enschede wil structurele oplossingen voor de toekomst!

werkbezoek Enschedevrijdag 17 oktober 2014

De leden van de Statenfractie van de ChristenUnie bracht een werkbezoek aan Enschede en zag met eigen ogen de ontwikkelingen op het vliegveld en besprak de problemen rond de werk en zorg in de stad.

Enschede heeft het niet altijd even makkelijk maar heeft zeker ook een enorme energie om de problemen die er zijn op te gaan lossen. De relatief hoge werkeloosheid vraagt ook van de Provincie veel aandacht voor de regio. De ChristenUnie heeft eerder in de Commissie Economie van de Staten al gepleit om 5 miljoen extra geld te steken in het stimuleren van  werkgelegenheid en arbeidsmarkt in Overijssel. De fractie heeft nu ook geconstateerd dat versterking van de  infrastructuur een belangrijk onderdeel is om Enschede meer op de kaart te zetten bij het bedrijfsleven.

Het gebied rond de luchthaven is deels al verkocht en andere gebouwen staan te koop. De commissie Wientjes is op zoek naar oplossingen voor het resterende deel met een imposante start en landingsbaan. De ChristenUnie vindt het van belang dat de commissie met een goede routekaart voor de ontwikkeling zal komen die op veel draagvlak kan rekenen.

In Enschede staan maar liefst 6800 mensen ingeschreven om bijstand te ontvangen. Dat kost samen ruim 100 miljoen per jaar. De gemeente probeert dat te verminderen o.a. door te zoeken naar passend werk. Bovendien is het nodig dat grensoverschrijdend werk minder belemmeringen kent, zoals verschil waardering van diploma’s.
Daar zijn bedrijven voor nodig die werknemers zoeken. Enschede en omgeving zou er bij gebaat zijn om ten noorden een directe aansluiting in op de A1 te krijgen. Daarnaast zou de verbinding met Duistland sneller moeten worden want in zeker opzicht kan Enschede ook een belangrijke poort naar Duistland worden.  De infrastructuur is daar echter onvoldoend op ingericht.

De voorbereidingen rond de zorg zijn volop gaande. Enschede gaat, net als Zwolle en ander steden ook werken met wijkteams. De mantelzorg door burgers krijgt daarbij een volledige en continue aandacht. Dat vraagt meer dan projecten met eenmalige hulp die organisaties als Stichting Present bieden. De wijkteams zijn er voor continuïteit en structurele oplossingen. Knelpunten zullen zeker gaan voorkomen. ‘De raad wil die dan serieus gaan oplossen', aldus ChristenUnie-wethouder Jurgen van Houdt.

Archief > 2014 > oktober