Gebiedsontwikkeling Luchthaven

luchthaven twentemaandag 12 maart 2012

De ChristenUnie heeft ingestemd met het afboeken van de historische plankosten en het nemen van het verlies vanwege de afwaardering van de grondexploitatie gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente.

Voor de provincie is daar een fors bedrag mee gemoeid van 12 miljoen euro.  Dat besluit namen we met pijn in ons hart. De economische vooruitzichten en de maatschappelijke realiteit is drastisch veranderd en daarom kunnen we instemmen met dit besluit. De gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente is een complex dossier, waar de luchthaven, woningbouw, bedrijvigheid en natuur in deelprojecten, maar ook geïntegreerd, moeten worden ontwikkeld. In het kader van een gemeenschappelijke regeling dragen de gemeente Enschede en de provincie Overijssel daar samen de verantwoordelijkheid voor.  Daarmee is ook bestuurlijke besluitvorming complex geformuleerd en dienen publieke en private rollen van de overheid goed te worden onderscheiden. De ChristenUnie vindt dat de governance-structuur van dit soort projecten nog eens goed tegen het licht gehouden moet worden. Door gedeputeerde Kok is een nadere toelichting op die governance in het vooruitzicht gesteld.

De complexe materie rond de luchthaven stemt niet alleen tot optimisme. We hebben geen behoefte aan voortdurende nieuwe verliesposten. Investeren in Overijssel is goed, met de gebiedsontwikkeling Luchthaven dienen ook 2700 arbeidsplaatsen te worden gerealiseerd. Dat is erg belangrijk voor Twente. Investeren betekent ook risico’s nemen. Succes is geen keuze, zo luidt één van de conclusie uit de recente review van ADT Osborne. Succes mag echter ook geen ‘whisfull thinking’ worden. Daarom willen we van GS goed risicomanagement zien.  Aan het begin van het debat hadden we nog het plan om samen met D’66 een motie in te dienen om tot een nadere risicoanalyse te komen. De recente review, en de monte carlo analyse, die ten grondslag ligt aan de grondexploitatie, hebben ons van dat inzicht doen veranderen. De gevraagde risicoanalyse levert voor nu geen nieuwe inzichten op.  Het ontwikkelingsplan moet worden omgezet in een realisatiestrategie. Dat dient strak te worden gemonitord. Een belangrijk meetpunt daarbij is de aanbesteding van de luchthaven.  Indien die aanbesteding niet lukt, heeft dat grote gevolgen voor de realisatie van de hele gebiedsontwikkeling.  De zorgen van de ChristenUnie zijn niet verdwenen, maar om helemaal te stoppen, zoals de PvdA wil, zet ons minstens zover op achterstand. Dus is het nu zaak om de hand aan de ploeg te slaan en voortvarend in te zetten op realisatie.

Archief > 2012 > maart