Landelijk gebied kan weer vooruit

watervrijdag 04 november 2011

ChristenUnie motie krachtige aanpak herijking EHS

Provinciale Staten van Overijssel hebben in meerderheid besloten om 20 miljoen euro extra uit te trekken voor het landelijk gebied om lopende gebiedsprocessen te kunnen afronden. Het voorstel werd gedaan door de coalitiepartijen CDA, ChristenUnie, VVD en SGP en kreeg steun van de PVV. Dit geld gaat vooral naar structuurverbetering van de landbouw. Hiermee komt het totale bedrag dat de provincie uittrekt voor het landelijk gebied uit op ruim 60 miljoen euro. De ChristenUnie is blij met deze voortvarende houding en vindt dat de provincie haar verantwoordelijkheid in het landelijk gebied serieus neemt.

Midden vorig jaar zette het nieuwe kabinet alle projecten voor het landelijk gebied stop, als onderdeel van de bezuinigingen die het doorvoerde. Eind juni werd mede op initiatief van de ChristenUnie verzocht om projecten wel te laten doorgaan waar juridisch verplichtingen voor waren aangegaan. Aanvankelijk lag er een bedrag van bijna 40 miljoen euro klaar voor projecten in het landelijk gebied. Tal van organisaties die buiten de boot vielen bij de subsidieverlening lieten hun ongenoegen hierover enkele weken geleden bij Provincoiale Staten blijken. Deze organisaties zien nu alsnog het landbouwgedeelte voor hun projecten gehonoreerd. Het gaat daarbij om de projecten in Olst/Wesepe, Staphorst, Enter, Noord-West Overijssel Scheerwolde, Blokzijl/Vollenhove, Losser, Enschede-Zuid en Diepenheim.

De 60 miljoen euro die de provincie nu uit eigen middelen beschikbaar stelt, komt ten goede aan projecten waarmee de provincie niet langer wil wachten zodat het draagvlak behouden blijft. Dat is voor de ChristenUnie een belangrijk punt.

In het landelijk gebied vormt de herijking van de Ecologische hoofdstructuur op dit moment een knelpunt. Zolang de begrenzing niet duidelijk is, kan een aantal besluiten niet genomen worden. Daarom heeft de coalitie op initiatief van de ChristenUnie ene motie opgesteld waarin de herijking van de EHS met kracht en tempo ter hand wordt genomen. In het coalitieakkoord de Kracht van Overijssel is hiervoor in principe al budget gereserveerd.

Met deze besluiten hebben de Staten een krachtige impuls gegeven om de ontwikkelingen in het landelijk gebied weer in gang te zetten.

Archief > 2011 > november