Bestuursakkoord IPO

dinsdag 21 juni 2011

De ChristenUnie in Overijssel heeft ingestemd met het bestuursakkoord dat in IPO-verband met het Rijk is overeengekomen.

Op het terrein van de regionale economie en het landelijk gebied moeten nog deelakkoorden worden gesloten. In een motie van CDA,VVD, ChristenUnie en SGP hebben zij GS opgeroepen om scherp te onderhandelen met de rijksoverheid over deze onderdelen. Bovendien vindt de ChristenUnie dat de gemeenten in hun verzet moeten worden gesteund als het gaat om een goede overdracht van de jeugdzorg.

Tijdens de behandeling van het bestuursakkoord waren er veel vragen over de status van het akkoord, omdat de gemeenten het akkoord op het punt van werk en inkomen (sociale werkvoorziening) hebben verworpen. Minister Donner kondigde daarop aan, dat het akkoord verworpen zou zijn. De ChristenUnie wilde van GS weten hoe zij tegen de status van het bestuursakkoord aankeken, maar anders dan bijvoorbeeld de PvdA zag zij geen reden om het bestuursakkoord niet te behandelen. GS bleek er voldoende vertrouwen in te hebben, dat het akkoord met de provincies tot stand zou komen.

Archief > 2011 > juni